Hordes Starter boxes
Privateer Press

400:-

Det var för två år sedan som dessa lådor först släpptes, men med nyheten att Hordes liksom Privateer Press andra spel Warmachine kommer i ny utgåva är det kanske bra att skriva om dessa startlådor.
Här har vi lådorna man ska köpa om man är sugen på att spela de druider från Circle Orboros och deras hemska urskogsodjur eller om det är de tuffa trolls man vill lira.
Druidlådan innehåller en warlock – Kaya – hennes warpwolf – en jättevarulv – samt två Argus – stridshundar med två huvuden var. I trolllådan får man en warlock – Madrak Ironhide – tillsammans med tre stora trollfigurer, en med en jatteyxa och två som slänger spjut på fiender, Impalers. Som i Warmachine klassas alla odjur som ”Light” eller ”Heavy”, så Kaya’s hundar är Lights och varulven Heavy. De tre trollen är officiellt Lights, men de känns som något slags mellanting. Båda lådorna innehåller också de kort man behöver för spelet, med alla regler och egenskaper för modellerna, samt en affisch med quick start rules på. Inom den närmaste framtiden kommer en ny utgåva då några av reglerna kan ändras, men jag misstänker att det blir minimalt med förändringar för Hordes jämfört med Warmachine, då Hordes tydligt visar vad Privateer Press lärde sig från Warmachines första år. Precis som med Warmachine-lådorna går de här på ungefär 300 poäng, så man kan spela med dem mot starterlådor till Warmachine om man vill, men flera inköp behövs om man vill upp i den normala nivån för spelet, och man vill dessutom ha regelboken. Dessa är startpunkter, inte något färdigt spel, även om man kan komma igång med dem direkt.
Som de flesta modeller från Privateer Press är de här fina med minimalt med flash, och en massa sköna detaljer, som till exempel de kyckligar som Impalers har hängande färdiggrillade i bältet, och det pyttelilla troll som gömmer sig i de yxbeväpnade trollens väska. Detta ger en nackdel: några detaljer, som axelbandet på den nämnda väskan, är delade mellan övre och undre halvan av modellerna, och detta begränsar variationsmöjligheterna i poseringen om man inte är beredd att lägga ner ordentligt med tid med filar och green stuff. Däremot är det bra att ha separata huvuden på trollen, som ger tre olika figurer istället för att båda Impalers ser likadana ut. I Circlelådan får man två olika kroppar för sina Argus, men där är huvuderna också seperata, så om man köper flera – som kan vara bra – får man maximal variation. Det är också så att Varulven, eller Warpwolf för att ge den sitt rätta namn, är ganska smal i midjan och överkroppen ganska tung. Därför behöver man en pin i modellen, och det är inte lätt för en som aldrig satt ihop en spelfigur av metall tidigare. Annars är figurerna lätta att sätta ihop och bitarna visar inga stora glapp.
Trolllådan är ganska representativ för styrkan som helhet: alla modellerna är riktigt tuffa och tål mycket stryk i strid. Impalern har en av spelets mest fruktade effekter, då dess spjut, med lite tur, kan slå en motståndare bakåt och ner på ryggen. Detta är en så kallad ”Crit”, så man slår två lika på två av sina träfftärningar (som är två eller tre till antalet). Warlocken Madrak har också en häftig effekt med sin yxa. Han är dock lite begränsad då hans förmågor är bättre lämpade till de större strider man vanligtvis spelar än starterlådespel.
Cirkellådan har dock en omöjlig uppgift att representera hela gruppen, då det finns en hel del variation inom faktionen. Brevid varulvarna finns det demoner, varelser av sten och trä, blodtörstiga vildar och männiksor. Det är en väldigt skör, magi-stark grupp som litar på sin snabbhet och några tricks att anfalla från lite oväntade vinklar, och denna taktik speglar Circle-druiderna väl.
Dessa lådor innehåller en hel del fina figgar, till ett mer än rimligt pris, som dessutom skulle kunna användas i andra spel (Argus som Chaoshundar i Warhammer t ex), så även om man inte är intresserad av Hordes – som är ett mycket roligt spel – kan dessa lådor vara värda att undersöka.

Text: David Munro

Sätt ditt eget betyg på Hordes Starter boxes!

Intryck 8,5