DaVinci Games
4-7
20-40 minuter
175:-

Intryck: 8     Innehåll: 4   12

I förra numret av Fenix skrev jag i recensionen av Borneo, att Bang! är ett av mina absoluta favoritspel. Nu har fjärde utgåvan släppts och jag har fått chansen att sätta tänderna i den.
I Bang! har varje spelare en roll. Det finns en sheriff (som är den enda som inte är hemlig), det finns vicesheriffer, banditer och en avfälling. Sheriffen och vicesherifferna skall döda banditerna och avfällingen, banditerna skall döda sheriffen och avfällingen skall döda alla andra, eftersom han vill ta sheriffens plats. Varje spelare har också en karaktär, en parodi på en känd person från historia eller film. Karaktärerna har olika förmågor och tre eller fyra liv.
Under spelets gång har spelarna varsin hand med kort och kan varje runda spela hur många kort som helst, med ett par begränsningar. Det går bara att ha ett vapen åt gången och man får bara ha ett kort framför sig som heter samma sak. De flesta korten har en brun ram; de spelas och slängs sedan. Kort med blå ram läggs framför en spelare och har sedan en effekt så länge de ligger kvar där.
De vanligaste korten i spelet är Bang eller Missed kort. Om man spelar en Bang så skjuter man helt enkelt med sitt vapen mot en annan spelare. Den spelaren har då chansen att svara med ett Missed. Gör han inte det förlorar han ett liv. Utöver det finns det andra sätt att göra skada eller skydda sig.
Charmen med Bang! är den hemliga informationen. Man får sitta och gissa vilka roller de andra spelarna har och försöka skjuta rätt person. Det är helt fritt att ljuga om sin roll så mycket man vill och det vanligaste är att alla påstår att de är vicesheriffer, eftersom det finns ett straff för sheriffen om han dödar sin vicesheriff. Alla möjliga argument brukar uppstå om varför man skall lita på en viss spelare och absolut inte tro på vad en annan säger. Det skapar en stämning där ingen litar på någon, men ändå med glimten i ögat.
Stämningen i spelet byggs upp av att alla korten har sin titel på både italienska och engelska. Faktum är att italienskan står med störst text och är det man ofta kallar korten. Missed heter tex Mancato, och det är sällan jag hört det kallas något annat än Mancato när de spelas. Det ger en skön känsla av spaghettiwestern.
Illustrationerna i spelet är inte de snyggaste jag sett men de passar stilen i spelet bra. Korten har ett ikonsystem, med så lite text som möjligt, vilket underlättar, när man väl lärt sig vad ikonerna betyder. Det är väldigt intuitivt, men kan vara lite förvirrande de första gångerna man spelar. Det finns referensark med som underlättar.
Detta är fjärde utgåvan av Bang! och mycket har ändrats sedan andra utgåvan, som jag spelat mest. Framför allt har man jobbat på tydligheten. Ikonerna har gjorts lättare att förstå och de kort som tidigare hade en bok som ikon, vilket betydde att man skulle läsa i reglerna, har nu fått några rader text istället. Från den tredje utgåvan, som kallades Bang! the bullet, har inte så mycket ändrats till den här utgåvan. Ett par saker till har förenklats och ett par illustrationer har bytts ut. Den största skillnaden är att det nu följer med en spelbricka till varje spelare. Den har en plats för rollkortet, karaktärskortet och det vapen man just nu har. Det är också tryckt det grundläggande vapen som man alltid har. Spelbrickan är kul, men inte nödvändig. Betydligt mer användbart är livsmarkörerna som man håller koll på antalet liv man har kvar med. De som spelat tidigare versioner av Bang! vet hur lätt det är att råka stöta till bordet och tappa kollen på hur mycket liv man hade.
Bang! är i grunden inte ett jättebra spel. Spelmekanikerna är enkla och fungerar, men kunde varit bättre. Den största nackdelen är att när en spelare dör så är den ute ur spelet, en utslagningsfunktion som inte är rolig. Det som talar för spelet, och ändå gör det till en favorit är stämningen och känslan i spelet. Italienskan, hemligheterna och diskussionerna som uppstår kring det är hela spelkänslan enligt mig.

Sätt ditt eget betyg på Bang!!

Totalt har 7 personer röstat.
Intryck 7,86