Dungeon Siege II
Gas Powered Games
Microsoft
Rollspel
399:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

Dungeon Siege II är ett rollspel där man styr ett litet sällskap på upp till sex karaktärer genom världen Aranna. Man startar spelet som legosoldat stridande för den onda sidan, men det dröjer inte länge förrän man kämpar för det goda, sanna och rätta.

Man ser sitt lilla sällskap i mitten på skärmen och sedan klickar man bara med musen för allt man vill göra. Man kan använda tangentbordet för att snabbare få fram saker men allt väsentligt går att göra med musen.

Grafiken är inte den allra häftigaste, men känns väldigt passande. Det är stämningsfullt, men ändå tillräckligt tydligt för att man ska förstå vad saker är. Man kan zooma in för att lättare kunna se detaljer när man letar efter den hemliga knappen som öppnar den dolda dörren och man kan zooma ut när man vill få en överblick över en storslagen strid.

Det kanske charmigaste i spelet är dock ljudet, eller mer specifikt talet. Allt som alla säger, utom ditt alter ego, läses upp av skådespelare. Detta ger en mer stämningsfull känsla till karaktärerna i sällskapet. Alla de karaktärer som är villiga att följa med, har en personlighet som tydligast syns i de repliker de utbyter ibland.

Man följer en centralhistoria som sakta vecklar ut sig på ett ganska naturligt sätt. Naturligtvis är man sin tids förutspådda räddare och följer sitt öde med glädje. Om man har lust kan man göra några av de många av små uppdrag som världen är full av. Tillhör man de som känner att de vill ha gjort allt så är spelet hjälpsamt. Man kan se vad som är nästa steg i alla påbörjade uppdrag och man kan se hur många uppdrag det finns totalt.

Generellt är spelet användarvänligt. I spelet finns alla instruktion man kan tänkas behöva och de blir tillgängliga allteftersom det är motiverat i spelet. Emellanåt springer man på teleportationsmaskiner. Dessa kan man sedan använda för att kunna komma tillbaka till platser man besökt utan att behöva slå sig igenom samma djungel, tunnel eller öken igen.

När man dör kan man välja att springa till sitt lik för att återfå sin utrustning eller betala en del av sina pengar för att få utrustningen frammanad.

Spelets tillverkare verkar ogilla principen med att spara innan en svårighet och sedan ladda om till man lyckas. Det är nog därför det bara finns en sparfil, men det effektivaste hindret är att man alltid startar i närmaste stad efter en laddning.

Allt detta skulle nog fungera bra i en perfekt värld men så är nu inte fallet. När jag spelade spelet första gången lyckades spelet missa att jag dödat ett visst monster, vilket resulterade i att jag inte kunde fortsätta med centralhistorien. Detta insåg jag tyvärr inte förrän jag sparat två gånger, vilket gjorde både sparfilen och den dolda backupen värdelös och jag fick börja om från början.

Världen befolkas av många olika folk och monster, men bara fyra olika folkslag kan ingå i ditt sällskap. Det är människor, dryader, halvjättar och alver. Alla dryader är kvinnor och alla halvjättar är män, vilket jag fann lite underligt.

Det finns fyra inriktningar man kan utveckla sina karaktärer i: avståndsstrid, närstrid, naturmagi och elementarmagi. Avståndsstrid och närstrid är självförklarande. Naturmagi är till största delen helande, frammanande av små hjälpsamma monster och för att höja gruppens egenskaper. Elementarmagi är huvudsakligen till för att döda monster. Varje karaktär kan hålla fyra trollformler i minnet och kan även ha två trollformler i ett automatkastningsfack. De trollformler som finns där kastar karaktären automatiskt när den finner lämpligt. Detta underlättar spelet vid röriga strider.

Man ökar sin förmåga inom varje inriktning genom att använda inriktningen. Vill man bli bättre i avståndsvapen, använder man pil och båge. Spelet bygger på ett nivåsystem både i inriktningarna och även en generell nivå på varje karaktär. Hur mäktig karaktärerna är beror på hur kraftfull man är i inriktningarna, hur hög generell nivå man har och hur bra utrustning man hittat eller köpt. Detta gör att för att bli riktigt kraftfull ska man inrikta sig på en inriktning, men inget i spelet förhindrar att man gör en karaktär som kan lite om allt istället för en specialist. De karaktärer som man tar med i sällskapet startar alltid som specialister men man styr deras utveckling helt själv.

Likt många andra datarollspel blir karaktärerna snart överlastade med utrustning man behållit bara för att sälja. Speltillverkarna har underlättat möjligheten att förvandla överskottsutrustningen till pengar på flera vis. Främst genom en trollformel som förvandlar allt på marken till pengar, samma mängd pengar man skulle fått om man sålt dem. Ett annat sätt de har förenklat för spelaren är att ovanför handlare, uppdragsgivare eller andra viktiga personer hänger symboler så att man behöver inte prata med alla bara för att man vill hitta alla uppdrag.

Frågan är om alla förenklingar gör spelet för lätt? Enligt min uppfattning är det inte så. Jag gillar att jag kan spela spelet när jag inte är helt fokuserad och ändå känna att jag troligen inte missar något. Sedan finns det nyttig information, men inte nödvändig, hos personer som saknar symbol ovanför huvudet så det lönar sig ändå att tala med alla.

Även om mycket av spelet går ut på att döda små monster för att komma fram till ett stort monster att döda, så finns det en del problemlösningsuppdrag i spelet. Dessa är dock ofta rätt enkla och innebär mycket springande. Jag finner spelet charmigt. Jag gillar karaktärerna, handlingen och det mesta av styr-ningen. Det är inte ett revolutionerande spel på något vis, men efter trettio timmars spelande är jag fortfarande sugen att spela mer. Jag är nyfiken på slutet på samma sätt som man är nyfiken på slutet på en hollywoodfilm. Man vet hur det kommer sluta i stort, men inte detaljerna. Så för alla som gillar genren tror jag att detta spel kan ge många timmars underhållning.

Text: Lars Johansson

Sätt ditt eget betyg på Dungeon Siege II!

Totalt har 17 personer röstat.