Magic: Conflux intro pack
2
10-30 minuter
140:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

Ett intro pack innehåller en färdigbyggd lek på 41 kort, ett booster pack samt ett par stora blad med leklistor, spelstrategier och grundläggande regelförklaringar. Det är alltså tanken att man ska kunna spela med intro packs utan att ha spelat Magic förut. Hur lätt det faktiskt är att lära sig Magic från dessa regelförklaringar är det svårt att säga. Vid en hastig anblick är mängden information per ytenhet smått överväldigande. Det är inte lika pedagogiskt som gamla tiders startset, designade för just nya spelare. Korten är också mer komplicerade. Å andra sidan är det trevligt att ambitionen är att nya spelare ska kunna börja med den senaste expansionen om de vill det.
Två av de ingående korten är rare, det ena i foil. Tyvärr är det inga vidare spännande rarekort som följer med den här gången. Naturligtvis är det inte det viktigaste att korten ska platsa i turneringsvinannde lekar, men det förhöjer värdet på intropacket om raren inte är de billigaste i setet. Nu är korten inte de häftigaste ens om man bara bryr sig om stora, spännande effekter. Inte alla korten, men det stora flertalet, är från Conflux: några är från förra expansionen Shards of Alara, och några enstaka från Tenth Edition.
Det finns fem olika intro packs, ett för varje trefärgskombination, shard, som det aktuella Alara-blocket fokuserar på. De fångar varje shards egenart på ett utmärkt sätt, från urvalet av basicländer till spelstrategi och typiska rarekort. Kanske är några av lekarna hyfsat mycket bättre än vissa andra, men helt balanserade går det ju inte att kräva att de ska vara. De är alla roliga att spela och de känns verkligen olika. Manabaserna är förvånansvärt välfungerande med tanke på det tydliga trefärgsfokuset (och en av lekarna har med alla fem sorters basicländer och kort som blir bättre av sådant).
Expansionen som sådan är en intressant utveckling av Alara-blocket med fokus på femfärgskort. Bilder och presentation är som vanligt utan några anmärkningar, och spelmekaniken är inspirerande.

Text: Svante Landgraf

Sätt ditt eget betyg på Magic: Conflux intro pack!