Lupusburg
DaVinci Games
4-8
20-40 minuter
175:-

Intryck: 5     Innehåll: 4   9

Skaparna av Lupusburg har tidigare gett ut ett spel som heter Lupus in Tabula. Det är ett i en mängd spel med ungefär samma mekanik, andra exempel är Maffia och Werewolf. Alla är sociala spel där man i grupp, oftast en stor grupp på minst tio personer, skall komma på vem som är mafioso/varulv och består i allmänhet av endast en kortlek. Spelen är så kallad ”allmän egendom”, det vill säga det grundläggande systemet är så gammalt och baserat på traditioner att vem som helst får göra dem.
Varför denna historielektion då? Jo, Lupusburg är en utveckling av Lupus in Tabula, en version som är mer av ett brädspel och går att spela på färre spelare än originalet. Det finns likheter, men mycket är nytt.
Spelet utspelar sig i den lilla byn Lupusburg som drabbats av varulvar. Varje spelare har två byinnevånare och två hus där de bor. En av innevånarna är en tjuv och en av dem är en varulv. Dessa delas ut slumpmässigt och hålls hemliga spelet ut. Den spelare som får varulven skall döda de andra spelarna och de skall i sin tur försöka lista ut vem som är varulven och lyncha honom. Tjuven är som de andra i staden, men har en liten fördel i att han kan få info som de andra inte kan få. En spelare blir också borgmästare i byn, det är inte en roll i sig utan mest den som leder spelet.
Varje runda i Lupusburg är uppdelad i två faser. Först en natt, då varulven väljer en innevånare som dödas. Under natten får även tjuven titta på ett av husen i byn. Varje spelare har ett hus som varulven inte får bo i, vilket kan ge den som spelar tjuven lite mer information än de andra spelarna. Under hela nattfasen blundar alla spelare, förutom tjuven och varulven i tur och ordning som får titta medan de uträttar sitt värv. Samtidigt knackar alla spelare i bordet med en hand, för att dölja ljud av att tjuven och varulven rör på sig. Vi har spelat med ett glasbord, vilket inte rekommenderas för känsliga knogar.
När natten är slut öppnar alla ögonen och får se vem som dött. Efter att borgmästaren fått utföra en speciell handling där han får titta på en annan spelares innevånare börjar en diskussion om vilken karaktär som skall lynchas. Den här diskussionen är helt fri och går till som i Lupus in tabula och de andra spelen som nämndes. Det är fritt att ljuga eller tala sanning hur man vill. Sedan röstar man och de två karaktärer som får flest röster anklagas och en ny omröstning mellan dessa sker. Den som då får flest röster dödas. Spelet börjar sedan en ny runda med att det blir natt och en till innevånare dör.
Rundorna pågår tills antingen varulvspelarens båda innevånare är döda eller till bara varulvspelaren är kvar. Om det senare sker har varulvspelaren vunnit. Om det första sker vinner den som har mest poäng, baserat på hur många levande innevånare man har, hemliga uppdragskort och om man lyckats gissa vem varulven är under spelets gång.
Vad man tycker om Lupusburg beror nog väldigt mycket på vad man tycker om Lupus in tabula eller de liknande spelen. Det som gör spelet roligt är helt klart disskussionsfasen, då spelarna vilt anklagar varandra för att vara varulvar, med de mest ovidkommande orsakerna som bevis. Resten av spelet är bara, enligt mig, ett sätt att komma till den fasen. Och det är i de andra faserna som spelet brister en del. Framförallt röstningsfasen har sina brister. På fem spelare, som är det jag testat, så blir röstningsfasen ofta väldigt ensidig, eftersom de som är anklagade inte får vara med och rösta. Det största problemet anser jag vara borgmästaren. Borgmästarens främsta roll är att räkna ner natten och se till att allt sker i rätt ordning. Det är bra. Det som inte är bra är den specialförmåga som följer med titeln. Den är alldeles för kraftfull.
Överlag, om man gillar den typen av spel som nämns i inledningen av den här recensionen, men inte är 15 stycken, så kan Lupusburg vara ett alternativ, men jag tror att man behöver ändra lite regler för att göra spelet lite mer balanserat först.

Sätt ditt eget betyg på Lupusburg!