Necessary Evil: Explorer’s Edition
Studio 2 Publishing
Savage Worlds
192
160:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Necessary Evil är ett rollspel baserat på Savage Worlds reglerna. Det är en ganska rolig premiss, det handlar om superskurkar. Som spelare spelar jag en av ett fåtal superbegåvade människor som finns kvar på planeten sedan hela superhjältepopulationen raderats av de onda utomjordingarna V’sori. Låter det nördigt? Det är det.

Stämningstexten som inleder rollspelet är smockfull med de flesta stereotypa superhjälteklichéer jag kan tänka mig och det blir inte bättre när jag läser avsnittet som är avsett för spelledaren. Men det är kul! Det är ett roligt superskurkrollspel, och det är också kul att för en gångs skull få ställa sig i skorna på en skrupellös superskurk som anser att ändamålet helgar medlen.

De flesta reglerna gås igenom mycket kort, men det beror förmodligen på att grundreglerna, Savage Worlds, redan beskriver det mesta som behövs för att spela spelet. I Savage Worlds finns det fem parametrar som påverkar rollpersonen, ras, egenskaper, fördelar, nackdelar och särskilt viktigt i Necessary Evil – krafter. Rollpersonen skapas genom att placera ut poäng på egenskaperna som representeras av en tärning.

Mekaniken är enkel, slå högre eller lika med en svårighetsgrad så lyckas du, annars misslyckas du. Det finns också obegränsade tärningar, så om du slår högsta möjliga siffran på en tärning så får du fortsätta slå.

Det finns också så kallade “Wild Cards”. Både spelarna och vissa spelledarpersoner som är viktiga för handlingen kan slå två tärningar istället för en och välja det resultat som är bäst. För att avgöra stridsinitiativ används en kortlek, och rollpersonerna och spelledarpersonerna agerar i fallande ordning utefter de kort de fått tilldelade sig.

Det som är kul med Necessary Evil är såklart att jag får spela skurk. Inför de hotande utomjordingarna sluter sig mänskligheten samman, ond som god, för att bekämpa en yttre ondska, som egentligen inte bryr sig nämnvärt om vilken läggning jag hade innan den stora invasionen. Det här betyder också att jag glatt kan plocka på mig krafter som Infektion, disintegration och odöd. Ljuvligt!

Det finns en lång lista med superkrafter och trots att kapitlet är kort så tycker jag ändå att författarna lyckas få med essensen av superskurkeri på ett bra sätt.

Spelledarsektionen är gudomligt rolig att läsa. Det är välskrivet och det är kul och jag blir glad av de gula rubrikerna och det lätt sprudlande språket. Som spelledare har jag nog med material att rocka loss rejält och det är också en bra text ur en uppslagssynvinkel. Det som är lite tråkigt är att rollspelet utspelar sig i en fiktiv stad i USA – såklart – och även om den är väl detaljerad med både spelledarpersoner, kartor och platser, så hade det varit kul att läsa mer om exempelvis Europa som här bara beskrivs som mer eller mindre utbombat. Nästan halva boken består dessutom av äventyr. Snacka om plug-n-play. Äventyren är uppbyggda enligt principen scener och ärligt talat hade jag förmodligen kunnat spelleda vilket som helst av dem genom att bara läsa dem en gång. Det finns också en hög med äventyrsuppslag som förmodligen räcker ett tag, till och med för de riktigt äventyrssugna.

Grafiskt sett så håller Necessary Evil en ganska medioker stil. Det är så stereotypt att jag till slut stänger av hjärnan för att slippa grina illa vid nästa uppslag som innehåller en svankande tjej med jättetuttar och en tillika spännisgrabb som ser ut som att han har det svårt att gå på grund av lårmusklerna. Men det är färgglatt och det är trots allt ett superskurkrollspel, så jag biter ihop. Vad jag däremot inte är fullt lika beredvillig att accceptera är att texten är ihopmosad på sina ställen, så en mening blir ett enda långt ord utan mellanslag. Det är ett slarvigt fel, och med tanke på hur hög klass texten har i övrigt är det synd att jag skall sitta och irritera mig på något som är så enkelt att åtgärda.

Sammanfattningsvis är Necessary Evil stereotypt, skurkigt, roligt, och lite underutvecklat på sina ställen.

Sätt ditt eget betyg på Necessary Evil: Explorer’s Edition!

Innehåll 6