Dungeons & Dragons Miniatures
2-4
30-90 minuter

Starter set 180:-
Booster 110-180:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

Ett samlarfigurspel? Med färdigmålade figurer? Och pyttesmå arméer? Ja, inte är det mycket som påminner om traditionella figurspel. Den som finner nöje i att köpa in och måla horder av figurer samt avsätta åtskilliga kvadratmeter golvyta för sitt spelbord har kanske inte så mycket att hämta. Men den som vill ha ett figurspel som är snabbt och enkelt, som inte tar mer plats än att man kan spela det på ett litet köksbord och som inte kräver någon förberedelsetid att tala om, kan ta en närmare titt på D&D Miniatures.

D&D Miniatures är ett samlarfigurspel, med allt vad det innebär. Du köper figurerna osett. Du behöver ett starter set som innehåller tolv slumpvis valda figurer med tillhörande regelkort, en rutad spelplan, en regelbok, en 20-sidig tärning samt åtta terrängbrickor. Sedan kan du spela utan att köpa något mer. (ja, du behöver en motståndare, som helst ska ha egna figurer.)

För många är samlandet en del av spelet. Det finns sju olika uppsättningar figurer till D&D Minatures: Harbinger (svårfåtagbar), Dragoneye, Archfiends, Giants of Legend, Abberations, Deathknell och Angelfire. Fler är på väg. Varje uppsättning omfattar 60-80 figurer av olika storlek och brahet. De säljs i booster packs om åtta figurer – utom GoL med nio figurer, varav en är jättestor.

Alla figurer är målade när du köper dem. De flesta är hyfsade, inte supersnygga men heller inte skitfula. Figurerna är hämtade från Dungeons & Dragons.

Alver, barbarer, björnar, demoner, dinosaurier, djävlar, drakar, dvärgar, enhörningar, jättar, kentaurer, krigare, orker, präster, skelett, spöken, tjuvar, trollkarlar, vampyrer, änglar, ödlemän … listan på figurer kan göras lång. Den som bläddrat i en Monster Manual vet hur många monster där finns. Spelets regler är en hårdbantad, förenklad version av rollspelets strids- och magiregler. När du attackerar slår du en tärning för att se om du träffar och utdelar skada. Om du använder en besvärjelse slår motståndaren ett tärningsslag för att se om hans figur påverkas eller inte. Busenkelt!

Att komma igång

Innan ni börjar måste ni bygga varsitt warband för ett överenskommet antal poäng (ofta 100 eller 200). En figur kan kosta från tre upp till hundratals poäng. Först väljer du vilken fraktion ditt warband tillhör: lawful good, chaotic good, lawful evil eller chaotic evil. Vissa figurer kan bara tillhöra en fraktion, andra två eller samtliga.

När du väljer figurer till ditt warband bör minst en figur vara en commander, annars får du svårare att manövrera dina figurer. Ingen figur får kosta mer än 70 % av totalkostnaden. Många figurer har förmågor som påverkar valet av övriga figurer. Har du en figur med en area-attack som gör köldskada? Då är vandöda bra – de är immuna mot köld. Stor del av nöjet är att hitta figurer som funkar bra ihop.

Du måste också välja terrängbrickor att placera ut på spelplanen innan ni börjar spela. De kan ha olika effekter som påverkar den som står på dem (ex +2 på träffslag), innehålla skydd eller svår terräng. Välj terrängbrickor med omsorg; det är nästan lika viktigt som att välja figurer. Om ditt warband förlitar sig på avståndsattacker vill du ha en öppen spelplan, så att din motståndare inte kan ställa sina figurer i skydd.

När spelet satt igång, turas spelarna om att flytta och anfalla med två figurer i taget. När alla figurer använts börjar rundan om. Den som har fler figurer än de andra har en klar fördel då hon kan vänta med att flytta sina nyckelpjäser tills alla andra har flyttat.

Varje fiendefigur du nedgör ger dig victory points. Den med mest poäng efter spelets slut vinner (även om hon inte har en enda figur kvar). Det finns andra sätt att spela där VP även utdelas för annat.

Beroendeframkallande taktikspel

D&D Miniatures är ett utmärkt spel som går fort att lära sig och är milt beroendeframkallande. Både vad gäller att samla, bygga warbands och spela. Samlandet är roligt för att det är spännande att se vad man får (och tråkigt om man får för många dubletter) i paketet.

Warband-byggandet är roligt för att det går att kombinera figurerna på oerhört många sätt. Dessutom är det ett spel i spelet: Vad tror jag att min motståndare kommer att spela? Hur ska jag kontra det?

Spelandet är roligt för att det innehåller genuint taktiska element. Även om du har ett superbra warband kan du fortfarande få smisk av någon som är skicklig på att spela.

Text: Dan Algstrand

Sätt ditt eget betyg på Dungeons & Dragons Miniatures!