Valley Games
3-5
180 minuter
680:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

“Åh! Vilken cool låda! Det ser inte alls ut som ett brädspel!” var min första kommentar när jag fick Supernova i nävarna.

Och det gör det faktiskt inte. Om något liknar det mer ett filmomslag till en ambitiös science-fictionfilm. Gattaca kanske. I vilket fall som helst så avslöjades en av Supernovas brister tämligen omedelbart. Förpackningen är för smart. Och liiiite för liten. Spelplanen och alla pluppar (de räknas i hundratalen) får inte riktigt plats i lådan. Det dröjer dessutom ett tag tills dess att jag hittar var det är meningen att jag skall lägga större delen av de hexagonala plupparna. Under spelbrädet. Enkelt när man har hittat det, men innan dess... Nåja.

Spelet innehåller min favoritfeature ziplocpåsar, så de är förlåtna. I alla fall lite. Men det jag inte kan förlåta är att varje pluppark har bakgrundshistoria på sig. Skall jag spara kartongarken? Desperat letar jag efter motsvarande information någon annanstans i spelet, men nä då, den finns bara på kartongarken. Även om det “bara är ett brädspel” så uppskattar jag ju bakgrundsinformation. Supernova skapar således bryderier redan innan det är spelat.

Supernova handlar om ett solsystem där solen långsamt håller på att explodera. Som spelare måste jag fly min hemplanet och kolonisera en ny så fort jag kan för att inte riskera att hela min ras dör ut. För varje ny teknologi jag utvecklar, för de resurser som till exempel kontroll över planeter och månar och kontakt med andra raser så får jag poäng. Den med mest poäng när solen exploderar vinner. Naturligtvis är det lite mer komplicerat än så, men det är grundförutsättningen.

Beroende på hur många spelare det är så blir setupen annorlunda. Spelbrädet består av en mängd plattor med hexagonaler som byggs upp innan spelet börjar. Varje spel spelas under tre faser med nio rundor, men det finns ett par alternativ som gör det möjligt att spela kortare spel. Spelet är flexibelt i och med att jag själv bygger brädet och det finns många kombinationsmöjligheter. Speldesignerna har tänkt på omspelbarhet, helt klart.

Reglerna är lätta att förstå, men då det finns så många pluppar blir det extra viktigt att läsa, titta på pluppar, läsa och sedan spela. Det är mycket att hålla reda på.

Spelet är dessutom indelat i faser som förändrar gameplayet från fas till fas. Det gör att det blir ett än mer dynamiskt spel.

Men hur kul är det att spela då? Vi spelade en särskilt tidig söndagmorgon med kaffemuggarna i högsta hugg, vilket naturligtvis avspeglade sig på regelläsning och setup, men till spelets fördel så gick det faktiskt ganska snabbt att komma igång. Mekaniken innehåller många moment, men momenten i sig är enkla nog för att jag skall kunna förstå hur det fungerar redan efter ett eller två misslyckade försök. Regeltolkningar är ett återkommande moment i alla spel vi spelar, fast just det här spelet klarade sig på ett fåtal varianter innan spellogiken framträdde. Dessutom är reglerna välstrukturerade och ganska välskrivna, vilket inte är att säga lite med tanke på hur svårt det är att skriva tydliga regler.

Tyvärr kanske det var för tidigt på söndagmorgonen, eller så var det helt enkelt så att spelet inte riktigt grep tag i oss, för det kändes inte helt engagerande och strategi och taktiker kom inte riktigt till sin rätt, i alla fall inte i spel. Vi använde oss relativt lite av strid, och förmodligen hade spelet vunnit än mer dynamik på att vi försökte sätta åt varandra, men det gjorde vi inte. Trots det är det ett trevligt spel ur synvinkeln att det är indelat i faser. Jag kan på ett ungefär avgöra hur lång tid det skall ta att spela och det är en bra feature i ett brädspel.

Slutklämmen? Supernova är ett himla tjusigt spel, snygg och ren design, bra regler, men lite mer action hade inte varit helt fel. Det är inget tyskt brädspel direkt, men det är trots det gediget och välbalanserat. Ett coffeetablebrädspel, om man får säga så. Snyggt att se på, men kanske inte det mest upphetsande spelet jag någonsin spelat.

Sätt ditt eget betyg på Supernova!

Innehåll 6
Sammanlagt betyg 13