Pandemic
Lautapelit
2-4
30-60 minuter
350:-

Planeten har oväntat drabbats av fyra pandemier samtidigt. Ett team av experter skickas ut för att stoppa farsoten innan det är för sent. Det är bakgrunden i Pandemic, ett spel där alla deltagare gemensamt kämpar för att vinna. Det finns ingen förrädare eller liknande mekanism, utan det är hundra procent samarbete som gäller. Det är osagt huruvida svininfluensan är en av sjukdomarna, men spelet känns helt klart aktuellt.

Enkla regler
Reglerna i korthet: Du sitter med upp till sju kort på handen som representerar världens städer. Du har fyra handlingar per runda som du kan använda för att flytta dig runt på kartan, bygga forskningsstationer och bekämpa smitta. Om du vill flyga direkt till en stad eller bygga en station i den måste du slänga motsvarande kort. Men dessa kort behövs även för att hitta botemedel till sjukdomarna, så det gäller att inte använda upp dem i onödan. Varje spelare har en specialförmåga som är mycket viktigt för att kunna vinna. Exempelvis kan ”operations expert” bygga en bas utan att slänga kortet för staden den ska ligga i.
Efter varje spelares drag drar han två eller ibland flera kort från infektionsleken och sätter ut mer smitta i de städer som anges. Dessutom finns en mycket viktig mekanism: När ett av korten med namnet ”Epidemic” dras blandas de kastade infektionskorten och läggs på toppen av leken. Det gör att samma städer tenderar att återkomma gång på gång. Utan den här mekanismen hade spelet varit i stort sett poänglöst, men nu kan man förutse vilka städer som kommer att orsaka problem och hitta en strategi för att kontrollera smittan. Gruppen måste hitta botemedlet till alla sjukdomarna innan de får slut på kort att dra eller det skett för många stora utbrott.

Nybörjarvänligt
Även om reglerna är lite mer komplicerade än vad jag beskrivit ovan så är Pandemic mycket enkelt att lära sig och snabbt att spela. Det förstärks av att det är rent samarbete som gäller, en ny spelare kan lära sig under spelets gång utan att känna att han inte har någon chans att vinna. Det är också ett bra spel för att introducera dem som inte är så vana brädspelare till hobbyn. Det här betyder på intet sätt att Pandemic saknar djup. Det är inte enkelt att komma fram till den bästa strategin, och några små misstag kan räcka för att förlora. Ett stort problem med den här typen av spel brukar vara att de beroende på hur skicklig du är antingen är för enkla eller för svåra, men i Pandemic finns det gott om möjligheter att moderera sårighetsgraden.

Patiens
Det största problemet med Pandemic är att det egentligen är en patients. Spelarna har visserligen separata roller, men ingen information är hemlig så gränsen mellan dem tenderar att suddas ut mer och mer allteftersom man spelar. Många kanske inte tycker det gör så mycket men för mig håller det inte i längden. Jag har alltid haft svårt för spel där spelarna inte ställs mot varandra alls, och även om jag gillar Pandemic bra mycket mer än exempelvis Lord of the Rings så är det inte ett spel för mig. Läget är ett helt annat i spel som Fury of Dracula och Battlestar Galactica där det trots mycket samarbete finns en konflikt mellan spelare. Personligen så tror jag att jag skulle uppskatta Pandemic bäst helt ensam, även om det troligen inte kommer ske så många gånger det heller.

Samarbetsspel på gott och ont
Gillar du spel med samarbete så tror jag att du kommer tycka att Pandemic är ett av de bästa. Det har bra spelmekanismer som gör att det varken blir för slumpmässigt eller för förutsägbart. Om du som jag aldrig riktig sett storheten i speltypen så kommer det snarare att vara ett annorlunda spel som du plockar fram när spelgruppen inte har lust att hugga varandra i ryggen. Varför man nu inte skulle vilja det…

Sätt ditt eget betyg på Pandemic!

Totalt har 3 personer röstat.
Innehåll 6,67