Aventurine
Aventurine
MMORPG
450:- och 150:-/månad

Intryck: 5     Innehåll: 7   12

Full PvP och loot med brister
I förra numret av Fenix skrev jag en kort text om det nya onlinerollspelet Darkfall. Då hade jag bara hunnit spela ett par veckor men nu har det gått ytterligare två månader och det är dags för en djupare granskning av spelet. Den lilla tillverkaren Aventurine har valt att göra ett fantasyspel som istället för att försöka upprepa framgången hos World of Warcaft går tillbaka och hämtar inspiration hos legendariska Ultima Online. Resultatet är ett oförlåtande spel som både har ljusa sidor och stora brister.

Full PvP, full loot
De två stora dragplåstren i Darkfall är obegränsad Player versus Player och fullständigt lootande av dödade fiender. De städer där du startar spelet är till viss del skyddade från anfall, men redan din första lilla quest kräver att du beger dig utanför dess skydd. Du kan när som helst bli dödad av någon av de andra nybörjarna som inte kan hålla sig när du får dåligt med liv, eller en grupp från en fientlig ras som söker enkla motståndare. Allt är farligt i Darkfall och det gäller att inte bära med sig mer än man är beredd att förlora. Det passar inte alla men jag gillar det mer än att aldrig behöva riskera något.
En annan aspekt där Darkfall skiljer sig från mängden är att stridsystemet fungerar som i en First Person Shooter. Hur mycket skada du gör beror fortfarande på hur bra din rollsperson är, men du måste sikta och träffa själv. Även om det inte är lika smidigt som i ett spel med bara några tiotal motståndare på servern så fungerar det hyfsat bra så länge det inte dyker upp hundratals personer i samma strid. Det gör det visserligen ofta när klanstäder ska anfallas och då gäller det att hålla tungan rätt i munnen, Aventurine har inte lyckats med något underverk.

Stora brister
De grunder jag nu beskrivigt fungerar bra men det är mycket annat där Darkfall ligger långt efter andra spel på marknaden. Man har inga klasser utan bygger sin rollperson genom färdigheter som blir bättre när man använder dem. Det är i teorin ett bra system men balansen är dålig och det bästa sättet att bli bättre är ofta att repetera samma sekvens timme efter timme. Hantverken är ungefär lika (o)inspirerande som i de flesta onlinespel men det finns faktiskt en marknad för det man tillverkar då utrustning både går sönder och tappas bort. Därför är det extra synd att det enda sättet att sälja sina varor är att skrika i chatten och träffa kunden öga mot öga. Ett mindre problem är att grafiken med dagens mått är rätt primitiv. Den fungerar men ligger ett år eller två efter. Även om antalet rena buggar inte är så stort vid det här laget är intrycket minst sagt opolerat.
Ett av de största problemen är att även om du vill testa Darkfall så är det inte säkert att du lyckas köpa ett exemplar. Aventurine är ett litet företag och har bara haft kapacitet att öppna en server. Intresset att spela har varit enormt stort och för tillfället säljer man bara en begränsad mängd konton per dag för att inte överbelasta spelet. De utökar kapaciteten kontinuerligt och har lovat öppna fler servrar, men när det här skrivs krävs det hängivenhet för att börja spela Darkfall.

Fokus på klankonflikter
Lägger man samman alla fördelar och nackdelar så är det i spel mellan klaner som Darkfall lyckas bäst. Ska du komma någonstans i spelet behöver du vänner. Det går att bygga städer men utan allierade tillhör den snart någon annan. Med ett ständigt behov av ny utrustning gäller det att ha en hantverkare av varje typ nära till hands. Att strida mot monster ensam är sällan någon bra idé när så många inte vill annat än att stjäla ditt byte. Diplomatin mellan mer eller mindre stabila allianser av mindre klaner är mycket aktiv. Du bör gå med i en klan i stort sett direkt och är du inte intresserad av den typen av spel så bör du hålla dig borta från Darkfall. Spelvärdet skapas i konflikten mellan spelarna och det är främst på klannivå det sker.
Darkfall Online ger en ofärdig känsla men har stor potential. Många brister har förbättrats och utvecklarna verkar lyssna på klagomålen. Frågan är om det går snabbt nog för att hålla folks intresse uppe. Darkfall är och kommer troligen att förbli en nischprodukt för de som vill ha ett oförlåtande spel där fokus ligger på stora konflikter. Med lite tur kommer det att utvecklas likt EVE Online som också hade stora problem i början. Men det riskerar att gå samma öde till mötes som så många andra spel i genren.

Sätt ditt eget betyg på Darkfall Online!

Intryck 5
Innehåll 5