Demigod
Gas Powered Games
Atari
450:-

Intryck: 7     Innehåll: 5   12

Fokus ligger på onlinespelet
Allfadern har fallit. Det finns en plats att fylla bland gudarna. Som en av hans ättlingar har du potentialen men det finns andra. Gudarna har samlats till rådslag och funnit att en turnering kommer utse den främste som sedan kommer upphöjas till gudomlighet. Så nu går du i kamp för att visa dig starkast och krossa alla utmanare.

Så går bakgrundshistorien till realtidsstrategispelet Demigod. Tyvärr används inte historien i spelet utan nämns bara i inledningen. Det finns en historia att berätta, men det blir inget. Man får lite bakgrundsinfo om de åtta olika karaktärerna, men jag blir mer nyfiken på de färgstarka karaktärerna.

Demigod är ett realtidsstrategispel med inslag från actionrollspel, man har en karaktär som får xp och går att utrusta. Det är ett utpräglat tävlingsspel där man inte har satsat särskilt mycket på singelspel, det finns till exempel inte någon typ av kampanj eller tutorial. Det finns en ganska bra AI i spelet som man kan möta i singelmatcher eller i en åtta matcher lång turnering.

Det finns två typer av karaktärer, generaler och krigare. Lönnmördare är starka solo och deras förmågor ofta riktade mot ett mål. Generaler har följeslagare som slåss för dem och deras förmågor stärker eller skadar ofta alla inom en area.

Varje match har två lag och ett av fyra vinstvillkor. Det finns två varianter av slå sönder motståndarens byggnader, dominera där du får poäng så länge du håller flaggor med vinst vid en viss poäng och en slå ihjäl ett visst antal motståndare. Varje match börjar du på nivå ett vid ditt citadell med ditt lag och lite guld. Köp startutrustning och ge dig ut och jaga flaggor eller motståndare. Hela tiden strömmar från båda sidor datorkontrollerade soldater över spelplanen tills de hittar motstånd. Dessa är ensamma inget hot men kan bli när du slåss med en annan demigod, så håll koll på deras mönster. Tornen som skjuter och alla soldater som springer och slåss ger dig känslan av att befinna dig mitt i en mäktig batalj.

Alla flaggor har en bonus eller byggnad knuten till sig och kan tippa vågskålen i jämna matcher. En del flaggor är knutna till portaler och sidan som kontrollerar dem får förstärkningar med jämna intervall. Man kan via sitt citadell uppgradera dessa förstärkningar med mer skada eller bättre skydd. Alla uppgraderingar gäller hela laget så det blir en avvägning om man ska köpa en ny rustning till sig själv eller om ens försvarstorn ska göra mer skada. Det öppnar för många olika strategier och mycket intressant lagspel.

Det finns åtta olika arenor av varierande storlek och viss skillnad i utformning. Varje arena har färdigbyggda fasta försvarsverk när matchen börjar men en del har mer än andra. Då det tar tid att slå sig igenom motståndarnas försvar så avgör mängden till viss del hur lång matchen blir.

Det blir snabbt tydligt att fokus helt ligger på onlinedelen där det finns möjlighet för enskilda matcher mot slumpade motståndare eller så kan man delta i återkommande storturneringar. Här finns det potential för en levande community där det diskuteras strategier, skryts om förnedrande vinster och föreslås nya funktioner eller balanseringar. På utvecklarens egna forum finns redan en hel del långa diskussioner.

Spelet går snabbt att komma in i och har ett bra djup med många variationer och tänkbara strategier. Det saknas dock stora delar om man jämför med konkurrensen i samma prisklass. Varken solospel eller historia att tala om, bara åtta arenor och en begränsad variation av matchvillkor. Dessutom hade jag så stora problem att spela online att jag till slut gav upp, så jag har inte testat den delen av spelet. Det är förödande för ett spel som vill vara just ett tävlingsspel online med kupper och turneringar. Jag ser stor potential och kommer återbesöka spelet senare för att se om problemen är lösta, men risken är att det tappar för många spelare och sedan långsamt dör ut.

Text: Thomas Larsson

Sätt ditt eget betyg på Demigod!

Intryck 6