Black Inc
Playlogic
RTS
220:-

Intryck: 6     Innehåll: 5   11

Teknologi,magi och skräck
WorldShift utspelar sig på jorden flera århundraden in i framtiden. Det är en värld som har väldigt lite gemensamt med vår samtid. För några hundra år sedan (dvs i slutet på tjugoandra århundradet) så kom ett främmande objekt in i vårt solsystem. Objektet förändrade allt som kom nära den och efter att den landat i sibirien så förändrade den allt. Få människor klarade sig från den pest och de mutationer som spred sig från objektet. De få som lever kvar lever i skyddade kupolstäder och lever på sin avancerade teknologi. Några av de människorna som överlevde men som muterade lever i byar och överlever med sina nyvunna krafter.

Man inser direkt att spelet är i huvudsak inriktat på spel mellan människor. Innan man kommer in till menyer och inställningar så får man logga in och välja om man vill spela på internet eller det lokala nätverket. Det finns ett solospelarläge och det kommer man åt vare sig man väljer internet eller det lokala nätverket. Oftast i den här typen av spel (RTS – bygga bas och kriga) så är solospelarläget lite av en skola för när man ska spela mot andra spelare, men så är inte fallet med WorldShift. Solouppdragen innehåller inga baser, inget resursinhämtande eller enhetsbyggande. Istället är det några uppdrag som ska berätta historien om den stora förändring som spelet handlar om och även om de hjältar historien kretsar kring.

Det är här den första svagheten märks. Solouppdragen är väldigt styrda och enkla. Inte alltid lätta men alltid enkla. Följ pilarna. Döda allt som anfaller dig. Ta det lugnt och följ instruktioner och förslag så att du inte får för mycket på dig på en gång. Ibland kommer några specialfiender som kräver strategi och lite tur för att klaras av. För att ha tillgång till vissa platser när man vill spela mot andra spelare så måste man spela igenom motsvarande bana i sololäget.

Spelet är främst, men inte bara, tänkt att spelas mot andra spelare. Det finns ett läge för att spela med andra spelare mot datorn. Det finns platser i solouppdragen där man upptäcker platser man senare kan utforska med andra spelare. Det här läget verkar mer inspirerat från World of Warcraft och liknande spel. Det här läget påminner mest om solospelarläget. Det finns två andra lägen för att spela mot andra spelare. Det första är ett träningsläge och det andra är ett deathmatchläge. Även här skiljer det sig från de mest tradionella spelen av den här typen. Det är väldigt lite basbyggande. Det finns i princip bara två byggnader, en för att bygga enheter och en för att skörda resursen. Varje sida har fyra olika officersenheter och fyra soldatenheter. Förutom de två nämnda sidorna finns utomjordigar. När man startar en omgång mot andra spelare får man välja vilken sida man vill spela, vilken färg som ska representera en och vilka enheter man ska starta med. Några få starka, många svaga eller någon form av balans.

Utvecklarna av WorldShift har haft några intressanta idéer. De har velat ha teknologi mot magi mot skräck representerat av människorna, mutanterna och utomjordingarna. De har velat ha ett spel där man om man vill kan spela med andra spelare mot datorn. De har velat ha ett RTS där fokus inte legat på basbyggande och hushållande av resurser utan där det strategiska användandet av ett fåtal olika sorters trupper med unika specialförmågor ska ligga i fokus.

Jag känner dock inte riktigt att de lyckats så bra. Solouppdragen är alldeles för mycket följa john och för lite tänka själv. De olika spelar-mot-spelar-lägena saknade stabilitet. Jag blev ofta utkastad trots att jag har ett stabilt och snabbt nät. Om de har lyckats hitta en balans mellan de olika sidorna så tror jag att spelet kan hitta sina fans. Det behövs nog dock att fler blir intresserade för spelet för redan nu så var det ganska få att spela mot. Jag tror inte ens jag såg så många som tio spelare påloggade.

För egen del så väntar jag nog på StarCraft 2 och hoppas att det gör ettan rättvisa.

Text: Lars Johansson

Sätt ditt eget betyg på Worldshift!