Elven Legacy
Ino-Co
270:-

Intryck: 5     Innehåll: 7   12

Panzer General med alver?
Första intrycket är inte bra; omslaget på förpackningen till Elven Legacy pryds av ett foto på en lajvar-tjej med alvöron, på vilken man applicerat en datoranomerad utstyrsel och båge. Det blir inte bättre av att det dessutom ”pryds” av en logotype som ser ut som om den snotts från ett bortglömt fantasyrollspel från 80-talet. Med viss bävan installerar jag spelet, ska resten visa sig vara lika taffligt?

Elven Legacy är ett omgångsbaserat strategispel utvecklat av ryska Ino-Co och distribuerat av Paradox Interactive. Det är en uppföljare till det tidigare spelet Fantasy Wars, och den som spelat det kommer att känna igen sig även här. För den som inte känner till det spelet så kan man jämföra det med de gamla strategispelen Panzer General och Allied General, fast med alver istället för tanks. Klassiskt ”oldschool” strategispelande på en hexagonmarkerad karta, med andra ord.

FANTASYKLICHÉERNA STÅR SOM SPÖN I BACKEN
Spelet börjar med att berätta en historia om hur en mänsklig trollkarl bryter sig in i ett förbjudet citadell, och lär sig en besvärjelse som har låsts in där. Besvärjelsen i fråga är givetvis ond, och hotar att förgöra världen. Trollkarlen i fråga flyr ut i ödemarken, för att lära ut den stulna magin till andra. Det här kan inte alverna tolerera, och de skickar två hjältar, Lord sagitell (spelarens alter ego i spelet) och Lady Teya för att stoppa rymligen. Deras uppdrag för dem genast i konflikt med andra raser, som människor och orker. Grundhistorien har egentligen inte så mycket med spelet att göra, utan är mest en ursäkt för att man ska få mosa de som står i ens väg. Allt till ljudet av dåligt levererade hårdkokta repliker från röstskådespelarna. Lord Sagitell är allt annat än en diplomat och fredsvän, om man säger så. På vägen samlar sig Sagitell på olika slags trupper, som dessutom blir mer erfarna och bättre om de överlever de olika scenarierna. Trupperna kan även förbättras med olika artefakter och liknade.
Lyckligtvis är själva spelet betydligt bättre än omslaget och introt, i alla fall för den som uppskattar den här sortens omgångsbaserat spelande. Många strategispel i den här genren kan vara svåra att komma in i, men här är Elven Legacy föredömligt enkelt med bra gränssnitt och kontroll. Det enda som jag tycker är en brist är att kameran inte är rörlig, man kan bara zooma in och ut i samma vinkel. Grafiken med evigt solsken och grälla färger är OK, om än inte lysande.
Enligt utvecklaren Max Bodikov var enkelheten en viktig del, att spelet även skulle attrahera de som kanske inte spelat den här typen av omgångsbaserade spel tidigare, till och med yngre spelare. Man skulle kunna komma igång och spela utan att läsa manualen. Och det fungerar faktiskt.
Spelet består framför allt (man kan spela via LAN eller Internet också mot andra spelare) av en lång kampanj som delas in i ett antal scenarion, som ska klaras av på ett visst antal omgångar. Ju snabbare och mer effektivt man klarar av scenariot, desto större belöning får man. Det är viktigt, för det gör att man kan skaffa så bra nya trupper som möjligt. Andra allierade trupper kan man upptäcka i själva scenarierna. Det handlar om allt från spjut och bågbeväpnade alver till drakar och luftskepp. Alla truppslag har olika styrkor och svagheter, och är extra effektiva mot specifika fiender. De trupper som överlever scenarion kan dessutom få olika förmågor när de blir mer erfarna, som att bågskyttar skjuter längre, eller att en trupp blir immuna mot rädsla. Det senare är extra viktigt, då truppernas moral spelar in till stor del. Att få fiender att tappa fattningen och fly är en viktig del av en lyckad taktik.

EN UTMANING ÄVEN FÖR ERFARNA SPELARE
De första scenarierna är ganska enkla och det är lätt att komma in i spelandet, som utlovat. Men sen blir det rejält mycket svårare, och det fort. Uppdragen har visserligen okomplicerade upplägg, som att ta död på en viss person, ta sig till en plats på tid eller hålla en stad ett antal omgångar. Men AI:n är mycket bra och lär sig snabbt att läsa av sin motståndare. Och vad värre är, man är dessutom snabbt i underläge i numerär, och det rejält. Styrkeförhållanden på 2:1 till fiendens fördel är inte direkt ovanligt. Tidsfaktorn gör även spelet svårare, det är knepigt att hinna klart en del scenarier på den tid man har på sig.
Ofta finner man att man får backa och spela om ett antal scenarion, eller till och med hela kampanjen, för att undvika att förlora de trupper man så desperat behöver för att komma vidare. Eller för att komma på ett mer effektivt sätt att utnyttja terrängen.
Det här är inget större problem för de som har erfarenhet av den här typen av spel sedan tidigare (de förväntar sig nog det, till och med), men jag misstänker att att det kan kännas frustrerande för de som är nybörjare i genren.

BRA, MEN KANSKE INTE FÖR NYBÖRJAREN
Sammanfattningsvis kan jag säga att Elven Legacy, sina skönhetsfläckar till trots, är ett stabilt strategispel. Om än lite gammaldags i sitt upplägg, på gott och ont. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa spelet mot mänskliga motståndare, men AI: är som sagt en värdig motståndare den med.
Elven Legacy är sannolikt för svårt för de mest oerfarna spelarna, men det är snarare en fördel för de som vill ha en rejäl utmaning, och det förlänger dessutom spelets livslängd. Spelet är fokuserat på en sak, och den saken gör den bra. Det kanske är gott nog. Jag kan rekommendera spelet för de som tycker om den här lite ålderdomliga spelstilen, men är osäker på om det är ett spel för alla. Och snälla Paradox Interacive, byt omslag!

Text: Tomas Arfert

Sätt ditt eget betyg på Elven Legacy!

Intryck 5