Eberron Player´s Guide
D&D 4
160
260:-

Eberron var den första spelvärld Wizards of the Coast introducerade till Dungeons & Dragons efter att de tagit över spelet från gamla förlaget TSR. Eberron skapades som en värld med “pulp”-äventyr av klassisk fantasy-sort, men samtidigt inte alltför främmande för att vara igenkänneligt som D&D.

Eberron Player’s Guide är den första boken av två (En bok för spelledaren är på väg när detta skrivs) som uppdaterar och introducerar Eberron till 4th edition. Till skillnad från förra årets Forgotten Realms har Eberron inte genomgått något enorm omvälvning sedan 3rd edition. Landet och världen är sig i stort sett lika, så gamla spelare kommer att känna sig hemma.

Eberron Player’s Guide introducerar tre nya spelarraser, de mystiska kalashtar, hamnskiftande changelings och de mekaniska warforged. Dessutom introducerar man 4th editions nya raser till världen, t ex dragonborn och devas. Boken innehåller även en ny klass (artificer) och en mängd nya alternativ för att bygga sin karaktär, inklusive dragonmarks. Nya spelare introduceras till Eberrons geografi, religion och politik.

Som introduktion till Eberron funkar denna bok bra. De nya alternativen för spelaren känns intressanta och gav en del karaktärs-ideér direkt och inspirerar till att utforska världens hemligheter, från Xen’drik’s ruiner till det dödliga mörkret i Khyber och det fruktade Mournland, tidigare det mäktiga kungariket Cyre.

Om man sedan tidigare har en mängd böcker om Eberron är den mesta informationen här upprepningar. Det finns inget du “måste” ha i denna bok för att spela Eberron i 4th edition, såvida du inte vill ta del av några av de nya alternativen för spelare. En liten miss tycker jag är att shifters (en ras half-lykantroper) som tidigare var en viktig del av Eberron nu finns i Player’s Handbook II istället och därför endast ytligt tas upp i denna bok. Synd! Annars lyckas Eberron Player’s Guide med att presenterar Eberron för 4th edition och för nya spelare.

Sätt ditt eget betyg på Eberron Player´s Guide!

Totalt har 5 personer röstat.
Intryck 8,4