Ultimate Missions: Clone Strike

269:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

Scenarioboken Ultimate Missions: Clone Strike innehåller 11 scenarion från The Phantom Menace, 11 scenarion från Attack of the Clones samt 14 scenarion från den animerade serien Clone Wars. Utöver dessa finns ett kapitel med nya specialregler, en dubbelsidig spelkarta (Coruscant och Geonosis) och ett ark med brickor. Samtliga scenarion är som väntat baserade på scener i filmerna och bjuder inte på några större överraskningar.

Scenariona kan användas på två sätt. Antingen spelas de exakt som i filmerna, vilket förutsätter att man har tillgång till samtliga figurer, eller så spelas de ungefär som i filmerna med helt andra figurer, vilket innebär att lite av poängen med en bok som denna går förlorad. Boken är snygg och pedagogisk och därför är det tråkigt att Wizards of the Coast och konstruktören JD Wiker valt att följa handlingen i filmerna hellre än presenterar spelbara scenarion. Ett kapitel med generella scenarion som utspelar sig på intressanta platser som Coruscant, Mos Espa eller Kamino hade gjort mycket för boken. Det framgår att det ska räcka med en Clone Strike-startlåda för att man ska kunna ha glädje av boken men om sanningen ska fram så är det endast ett av 36 scenarion som kan spelas med startlådan. Räkna med att figursamlingen behöver kompletteras med åtskilliga boosterlådor innan man kan ha glädje av denna scenariobok. Att Fringe endast medverkar i 6 av 36 scenarion är även på tok för lite.

Finns det då någon anledning att spendera 269:- på en scenariobok på enbart 96 sidor med mjukpärm? Man hade nog kunnat önska lite mer och fler användbara scenarion samt även stats på alla 60 figurer som ingår i serien och egentligen även grundreglerna från startboxen. Trots detta är det en användbar bok för den som kan ha överseende med priset. Man får två riktigt snygga kartor, flera användbara specialregler och massvis med scenarion som kan fungera som inspiration och grund för egna kampanjscenarion.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Ultimate Missions: Clone Strike!

Totalt har 10 personer röstat.