Talisman - The Dungeon Expansion
2-6
90 minuter
380:-

Talisman har en alldeles särskild plats i mitt hjärta och jag kan nog inte riktigt avgöra om jag är för nostalgisk ibland. Så. Du är varnad. Vill du inte läsa en recension av en fanboy så sluta genast läsa.

Du är kvar ännu? Då så, då kör vi! För nu har Fantasy Flight kommit med ett riktigt tungt släpp till denna den fjärde utgåvan av spelet: the Dungeon. Och vad passar bättre i denna trivselfantasy än lite grottröj? Som sig bör är det en farlig plats och dödligheten går upp rejält när man tar sig fram på denna nya del av spelbrädet. Det finns en del skatter att hämta här nere, men av de speciella kort man drar här nere är det stora flertalet fiender. Antingen besegrar du dem och blir starkare, eller också riskerar du att stryka med snabbare än du någonsin trodde var möjligt.

Du kommer till grottan genom ruinerna, och denna nya del av spelbrädet är utformat för att sättas på det ursprungliga spelbrädets ena hörn. Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut (och för all del se fram emot) de kommande expansionerna som utvidgar spelbrädet på de kvarvarande tre hörnen också. Det gäller att man har ett stort spelbord (vilket gäller fler av Fantasy Flights spel – det är väl röjda köksbord som gäller om man skall ha en chans att få plats).

Utöver the Dungeon och dess lek med 128 dungeon-kort tillkommer även lite allmänt smågodis. Fem nya karaktärer lanseras, som efter första spelningarna kändes rätt ojämna. Amazonen är som gjord för optarna, medan filosofen kändes rätt blek. Tyvärr är färgen på baksidan av dessa kort mörkare än baksidan av tidigare karaktärskort, så man kan se vilken expansion de kommer från. Liten detalj, men ändå. Du får dessutom 20 nya spells och 10 äventyrskort. Alla välgjorda och välbalanserade, så de höjer spelglädjen.

Det som förvånar är den stora lådan. Det är en bra expansion som jag absolut rekommenderar, men... Med en så stor låda hade jag förväntat mig mer, för den är inte full.

Text: Tomas Andersson

Sätt ditt eget betyg på Talisman - The Dungeon Expansion!