Starcraft - Brood War Expansion
2-6
3-6 timmar
600:-
  Intryck: 9     Innehåll: 7   16

För ett och ett halvt år sedan recenserade jag StarCraft: The Board Game och sade ”Trots sina svagheter rankar jag helt klart StarCraft: The Board Game som ett av världens bästa krigsspel.” och satte sammanlagt 17 i betyg. Det var bara en tidsfråga innan vi skulle få se en expansion och nu är den här.
Brood War utökar spelet med enheter från datorversionen. Mig veterligen finns alla med och totalt är det 48 plastfigurer av sju olika typer. De är ypperligt designade och den här gången kommer de flygande enheterna inte förmonterade på sina baser så de klarar transporten från Kina utan att gå sönder. Precis som i datorversionen har varje sida fått en ny flygare specialiserad på att bekämpa andra luftenheter, något som förbättrar balansen. Dessa och de andra enheterna öppnar för en rad nya strategier.

Bra regelförändringar
Den andra stora förändringen är att varje ledare fått en uppsättning kort med specialförmågor. I början väljer spelaren ett av tre kort för fas ett. Ett av dessa innehåller det unika vinstvillkor som fanns i grundspelet, men nu kan man välja bort detta till förmån för en specialförmåga. När fas två inleds väljer sedan alla mellan sina två fas två förmågor och sedan samma sak i början av fas tre. Variationen ökar både mellan olika ledare och mellan partierna. Ett mindre tillägg är sex nya planeter med tillhörande regler och scenarion med färdiga kartor.
Minst i fråga om komponenter men kanske viktigast för spelet är en rad uppdateringar av enheter och förändringar av regler. Man har tittat på vilka problem som visat sig i spelet under året som gått och fixat dem så gott man kunnat. I de flesta fall har man lyckats mycket bra. En nämnvärd förändring är att enheter kända från datorspelet för att lätt kunna förstöra baser nu kan göra det även om du inte lyckas med hela ditt anfall. Ett annat är att alla nu kan köpa en teknologi som låter dig plocka tillbaka ett använt teknologikort varje runda. Det gör det mindre riskabelt att satsa på dyra specialenheter.
Nästan alla regler kommer som ett paket där man måste använda allt det nya för att det ska fungera. I många fall tycker jag att expansioner gör spel onödigt komplicerade. Brood War gör givetvis StarCraft svårare, men det uppvägs av fördelarna. När du väl börjat med Brood War kommer du inte vilja spela utan och jag tycket till och med det är värt att använda den direkt med nybörjare.

Dyrt!
De problem som nämndes i mitt citat i början var att spelplanen lätt kunde bli ojämn och att slumpmässiga händelsekort påverkade för mycket. Det första har fått något av en lösning i de fasta scenariona och en frivillig regel för hur man bygger planen. Händelsekorten är fortfarande lika mäktiga men om man verkligen vill så kan man lätt fixa de värsta fallen. Jämfört med helheten så är dessa svagheter inte mycket att hänga upp sig på.
Det största problemet med Brood War är faktiskt priset. Valutaförändringar har höjt priset på alla spel, men 600:- för en expansion är verkligen i saftigaste laget. Man får rätt mycket i lådan, men inte nog för att det inte ska kännas dyrt. Tillsammans med grundspelet hamnar man idag på totalt över 1 400 kronor för ett set. Även om man kan hitta det lite billigare på nätet så förstår jag om det tar emot att lägga så mycket på ett enda spel. Om man jämför med samlarspel och figurspel så blir läget lite annorlunda och man kan trots allt få ut väldigt mycket av sitt StarCraft.

Det bästa nu lite bättre
Jag tycker fortfarande att StarCraft är det bästa spelet i sin kategori. Med Brood War så blir det ännu lite bättre och befäster sin plats på tronen. Det är bara priset som hindrar expansionen från att få ett ännu högre betyg. Den som har pengar på hög gör gott i att köpa den direkt tillsammans med grundspelet, medan andra kanske kan klara sig utan tills behovet av variation blir trängande.

Sätt ditt eget betyg på Starcraft - Brood War Expansion!