WoW TCG - Death Knight
Tillverkare
Upper Deck Entertainment
Spelare
2-
Speltid

Webb
http://www.ude.com/wow
Ca Pris
Deluxe Starter 225:-
Booster 45:-
 
  Intryck: 8     Innehåll: 7   15
 
 

World of Warcraft Death Knight Deluxe Starter Set innehåller två förkonstruerade lekar med 33 kort i varje, vilket betyder att jag som spelar egentligen inte behöver mer än en villig kompis som kan tänka sig att spela med mig. Det finns dock ett par problem med startlekarna, som jag kommer till senare.

Förutom innehållet måste jag också passa på att berömma boxen starter setet kommer i. Upper Deck har uppenbarligen fattat att kartonger inte är särskilt hållbara, men de har också fattat att TCG växer. Det finns gott och väl plats för ca 40 kort till i den genomtänkta plastboxen, utöver de 85 kort som följer med starter setet.

Reglerna är enkla att förstå och lära sig, även om språket ibland känns lite arkaiskt. Det som gör mig mest glad är att all information jag behöver finns med, även om korten inte gör det. I Starter setet finns exempelvis inga locations, men de förklaras ändå genomgående.

Vad är nytt då? Först och främst är klassen Death Knight det som lockar och den gör mig inte besviken. Precis som i onlinespelet finns ett antal nya kort och förmågor som är särskilt avpassade för Death Knights. Vi spelade enbart med starter seten, vilket innebar att leken blev något begränsad. På 33 kort kommer man inte långt, och jag måste säga att utan tur i det här sammanhanget står man sig inte länge. Mina vapen låg längst ner, vilket innebar att trots stora resurser och många allies, så åkte jag på däng.  

Istället för starterlekarna rekommenderar jag att köpa ytterligare boosters och komponera en egen lek. Som det såg ut fick jag gå igenom halva min lek innan jag kunde utrusta min hjälte med ens ett par skor.

Death Knight-hjältarna – i starter setet är de två till antal – heter Saeryn och Randolpe. Saeryn får lov att plocka vapen ur gravhögen och Randolphe ger -1 i ATK på varje motståndare per skada han har på sig. Inte illa egenskaper, får jag väl tillstå.

Hjälten i kortspelet är en kraft att räkna med och det du som spelare skall skydda till varje pris. Precis som i onlinespelet utrustar du din hjälte med vapen och rustning, och till din hjälp och ditt försvar har du olika egenskapskort som kan jämna ut oddsen.

På precis samma sätt har hjälten allierade som hjälper honom eller henne när det kommer till kritan, och som vi förmodligen hade kunnat utnyttja bättre. Varje kort korresponderar dessutom dels till hjältens klass, och dels till hans eller hennes faktionstillhörighet. Som de flesta säkert vet finns det i World of Warcraft två faktioner, Alliance och Horde. I kortspelet finns det också olika sorters skada som hjälten är särskilt bra på att hantera. I Randolphs fall är det Frost och i Saeryns Blood. Det här ger mig ytterligare möjligheter när det kommer till att optimera och komponera min lek.

För att kunna lägga ut kort, och betala mina allierade, måste jag börja med att lägga ut resurser. Det är en bra mekanik ur hänseendet att jag inte är beroende av någon mana pool för att kunna köpa eller använda kort. Nackdelen är att det tar tid innan jag har lyckats bygga upp mina resurser.

Grafiskt sett håller korten samma kvalitet som konceptgrafiken till World of Warcraft, och är definitivt i samma klass som de flesta andra kortspel. Stilen passar settingen alldeles utmärkt. Det finns många illustratörer som utmärker sig.

Utöver själva spelet, som fortfarande känns solitt och att lita på när det gäller balans och utformning, så finns UDE-poängen självklart kvar. UDE-poäng kan jag som spelar använda för att få tag på exempelvis ett Ogre-skin till min spelarperson i World of Warcraft onlinespelet. Och eftersom jag nu en gång är en (förvisso reformerad) missbrukare av WoW, så kliar det i fingrarna när jag tänker på hur cool jag kan bli i spelet om jag bara köper en booster till.

Det är smart, det är lätt att lära sig och det är livsfarligt beroendeframkallande. Ett samlarkortspel blir inte mycket bättre än så här, oavsett hur licensierat det är. Jag kan konstatera att sugiga licensspel verkar vara begränsade till datorspelsvärlden.

Text: Åsa Roos


 
  Sätt ditt eget betyg på WoW TCG - Death Knight!
  Intryck:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
Innehåll:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
 
   
 
  Totalt har 0 personer röstat.  
 
   
   
   

   
   
   
   

© Gillbring 2006