The Spoils - preconstructed decks
Tillverkare
Arcane Tinmen
Spelare
2-4
Speltid

Webb
http://www.thespoils.com
Ca Pris
Starters 180:-
Boosters 60:-
 
  Intryck: 5     Innehåll: 7   12
 
 

The Spoils är ett TCG för två spelare som skall vara casual, i alla fall enligt tillverkarna. Problemet uppenbarar sig bums. Förvisso står det i reglerna att man kan behöva lära sig spelet av andra spelare, men när de inte finns blir det problematiskt. I stort sett står allt information om kortspelet på regelbladet utom en sak – hur man spelar.

Efter svordomar och letande på internet hittade jag en video på YouTube. Jag får alltså kolla på en halvtimmeslång video för att fatta hur man skall göra. Problemet är i första hand hur resurser hanteras.

De placeras på faktionskortet, vilket inte är helt självklart. Jag har också svårt att förstå hur man minskar motståndarens influence. Jag hade velat ha ett schysst diagram på hur spelbordet ser ut i reglerna, och en tydligare förklaring om hur man vinner.

När jag har fattat är det förvånansvärt lätt, lite doh!-känsla. The Spoils utspelar sig i fantasyvärlden Luridia. Här styr fem olika “trades”, Arcanister (som är magiker, drivna av resursen obsession) Bankers (bankirer, drivna av resursen greed), Gearsmith (mekaniker som löser problem med elitism), Rogue (som med deception hugger varandra och andra i ryggen) och Warlords (som är rakt på sak och drivs av rage).

Poängen med The Spoils är få ner motsatta faktionens influence till noll. Faktionerna har ett kort som berättar vad som händer varje omgång. Bankirerna, t.ex. börjar med 1 elitism och 1 staple resource i spel. Drar jag först som bankir så börjar jag med 8 kort, och är jag tvåa börjar jag med nio, osv. Spelar jag en turnering så finns det ett särskilt faktionskort för det. Smart, eftersom det ger variation i spelandet.

Varje omgång händer minst två saker. Jag kan utveckla, develop och återställa, restore. För bankirerna gäller att jag får återställa alla mina faktionskopplade resurser (så att jag kan spela fler kort nästa omgång) och i början av min omgång kan jag utveckla, genom att spela en resurs eller dra ett kort.

Resurser är viktiga för spelet. Har jag kortet Drivey Car som är ett Gearsmith-kort måste jag exempelvis koppla en resurs till faktionskortet för att få ut kortet, men jag måste också ha två elitism i spel, eftersom det är kravet på kortet.

För att vinna måste jag minska motståndarens influence, och det gör jag genom att skada faktionskortet. Det åstadkoms genom att bryta ner min motståndares försvar eller genom att spela kort som går direkt på faktionskortet. Jag kan också vara tvungen att betala influence när jag spelar egna kort.

Sitter jag fast kan jag spela ändå. På faktionskortet finns regler för vad jag kan göra om jag måste ha resurser eller om jag behöver dra kort. För Gearsmiths kan jag exempelvis betala 3 resources och dra ett kort, eller betala 4 resources och spela ut en resurs (kom ihåg att resurser oftast återställs i början av omgången) eller betala 3 resources och ge en av mina characters + 1 liv och + 1 strength. Det är en smart mekanik, eftersom det låter mig agera utan att egentligen ha några bra kort.

För att skada min motståndare använder jag character-kort. De kan förstärkas med items och tactics. Characters har tre stats, styrka, liv och snabbhet. Styrka berättar hur mycket skada de ger, liv berättar hur mycket skada de tar och snabbhet berättar när de får agera. Om ett kort attackerar faktionen kan motspelaren gå in och svara på attacken med sina egna kort. Högst snabbhet agerar först. Skadan som ett kort får avgörs av strength. Life avgör om kortet “överlever” attacken. Ett kort med Strength 3 mot ett kort med Life 2 gör 3 i skada och tar bort kortet ur spel. När ett kort är använt depletas det (vänds åt sidan, även känt som att “tap:a”), och skadan försvinner till nästa omgång.

I korthet är det ett relativt innovativt och välbalanserat spel. Vi spelade med förkonstruerade lekar, men jag är övertygad om att det går att bygga roligare lekar med rätt kort. Det är välillustrerat och vällayoutat, om än många undergivna nakna brudar och bitvis helt onödigt tentakelsex. Baksidan är för övrigt ruskigt snygg.

Text: Åsa Roos


 
  Sätt ditt eget betyg på The Spoils - preconstructed decks!
  Intryck:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
Innehåll:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
 
   
 
  Totalt har 0 personer röstat.  
 
   
   
   

   
   
   
   

© Gillbring 2006