Monster Manual Dangerous Delves

160:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

Wizards of the Coast lade nyligen om sin försäljning av Dungeons & Dragons Miniatures till ett helt nytt format, och Dangerous Delves är ena halvan av detta nya koncept. Den första komponenten var paket med icke slumpmässiga figurer som representerar äventyrare och NPC’er (Player’s Handbook Heroes som tidigare recenserats i Fenix). I Monster Manual-serien kommer det endast att ingå monster (som namnet antyder) och alltså är dessa paket främst riktade till spelledaren.

Dangerous Delves har också omfördelat hur de olika booster-packen ser ut och vad de innehåller. Istället för en booster med 8 slumpmässiga figurer så innehåller varje booster av Dangerous Delves 1 synlig figur och 4 dolda, slumpmässiga figurer. De synliga figurerna är alla monster av storlek large, och är tänkta att locka köparna. Dangerous Delves innehåller heller inga kort till strategispelet Dungeons & Dragons Miniatures, som nu istället drivs av en grupp fans (kort till de nya figurerna kan laddas ner på nätet).

Dangerous Delves innehåller också färre olika figurer än äldre set. Där tidigare set innehöll 60 olika figurer har Dangerous Delves endast 40, så det är lättare att få tag på dubletter om man är intresserad av det. När det gäller sortimentet av figurer så innehåller serien endast monsterfigurer. Bland commonsen finns bland annat jätteskalbaggar, drakes, snake swarms, foulspawn och grimlocks. Bland uncommons finns en riktig klassiker som aldrig gjorts som plastmini tidigare, nämligen rust monster! Bland rares förekommer också riktiga klassiker i form av en chimera, githyanki, jätteskorpioner med mera. Slutligen är urvalet av de synliga figurerna ganska trevligt, och eftersom de inte säljs dolt kan ju varje spelledare välja och vraka bland dessa monster. Exempel på synliga figurer är troll, cykloper, hippogryphs och en aboleth.

Den stora frågar har varit om Wizards lyckats höja kvaliteten på figurerna med dessa nya serier, något man lovat göra. Under 2008 genomgick D&D Miniatures en markant försämring när det gällde kvalitet på sculpts och målning. I setet Demonweb kunde man till exempel få rares som endast var målade i tre färger. Givetvis kan man inte ha alltför höga krav ställda på en produkt som bygger på färdigmålade plastfigurer, men som kund kände jag mig mycket besviken på den försämring som skedde.

Nu när jag har figurerna från Dangerous Delves i handen måste jag säga att man delvis lyckats rycka upp kvaliteten. Många av figurerna är fortfarande oinspirerat eller taffligt målade, men vissa ser riktigt snygga ut. Som ett exempel tyckte jag att den synliga cyklopen håller bra kvalitet. Även om inte målningen riktigt når upp till kvaliteten i gamla set tycker jag att sculpts blivit mycket bättre. Färre klumpformade minis med konstiga poser och dåligt skulpterade muskler och fler detaljer. Även om vi inte är riktigt framme än ser det ut som att det finns hopp för framtiden.

Vem är då denna produkt riktad till? Tja, ganska självklart till folk som spelleder Dungeons & Dragons, och främst 4th edition. Till skillnad från i Player’s Handbook Heroes så innehåller detta set inga speciella powers eller liknande för spelare. För en spelledare tycker jag att Dangerous Delves har ett bra sortiment varelser och monster att använda i äventyr. Om man dessutom spelar några av Wizards egna äventyr märker man snart att miniatyrer och äventyr ofta ges ut så att de passar ihop, t ex finns trollkungen Skalmad som en synlig figur, för de som vill spela genom King of the Trollhaunt Warrens.

Även om man inte är helt ny i miniatyrsvängen så kan Dangerous Delves vara intressant. Setet innehåller nya versioner av några varelser som fått få miniatyrer under åren, som chimeran samt en del som aldrig tidigare funnits, som rust monster och aboleth.

Det negativa är pengarna. När jag skrev recensionen till Player’s Handbook Heroes så visste jag ännu inte vad de paketen och vad Dangerous Delves skulle komma att kosta i svenska butiker. Tyvärr måste jag säga att priserna på D&D Miniatures när detta skrivs är alldeles för höga. För ungefär samma pris som du en gång fick 8 figurer i en booster får du nu 5. Player’s Handbook Heroes kostar runt 30-40 kronor per figur, vilket är alldeles för dyrt. Kvaliteten på sculpting och målning har inte höjts så pass att det motiverar denna högre prisnivå.

Om Dangerous Delves varit billigare per paket skulle jag starkt rekommenderat denna serie till spelledare för D&D. Som det är just nu ska man tänka efter vad man får per paket och vad man behöver innan man köper för mycket. Nu väntar jag med spänning på att se mer av Legendary Evils, nästa set i Monster Manual-serien, där man ska återintroducera figurer av storleken Huge.

Sätt ditt eget betyg på Monster Manual Dangerous Delves!