Overlord II
Triumph Studios
Atari
Rollspel/Äventyr
400:-

Ondska, galghumor och fulsöta sånger
Ondska och galghumor är två element som verkligen symboliserar Overlord-serien. När det första spelet kom 2007 bjöd den in spelarna till en värld fylld av elakheter och illdåd. Man fick ikläda sig rollen som en ond härskare som vaknat efter en lång dvala. Med hjälp av sina gremlin-liknande tjänare drog man land och rike runt och gjorde livet surt för bönder, dvärgar och alver. Spelet hade lånat många influenser från spel såsom Dungeon Keeper och trots att det handlade om att vara en riktig elaking kändes det aldrig obehagligt tack vare spelets fantastiska charm och humorinslag.

De funderingar som dyker upp när man hör att en uppföljare av den här typen av spel släpps är om den kan tillföra något nytt men samtidigt behålla det som gjorde det tidigare spelen så pass bra. Efter att ha spenderat en stund med Overlord 2 märker man att mycket är intakt men många element har också expanderats. Det mest iögonfallande av dessa är grafiken som naturligt fått ett rejält uppsving för att passa 2009 års standard.

Efter att man glatt sig åt denna goda nyhet märker man att man inte längre ser ut som den ståtlige fursten i mörkt Sauron-fodral från originalet. Istället är man ett litet barn som liknar en ond version av South Parks Kenny. Längst in i en pälsfodrat parkas lyser ett par illvilliga gula ögon och i handen har man en träpåk. I Overlord 2 är nämligen den gamla Overlorden försvunnen och spelaren tar därmed kontrollen över dennes son. Efter ett synnerligen underhållande förstakapitel som innehåller allt från julgransbränning till stöld av barns vinterkläder tar det nya äventyret vid på allvar och man får då kontrollera den nye Overlorden som vuxen. Storyn i det första spelet var aningen vag och lyckades inte engagera spelarna särskilt mycket. Detta har man försökt råda bot på i Overlord 2. ”The Empire”, som är farligt likt det antika romerska imperiet, är på krigsstigen och hotar att invadera Overlordens hemland. För att hejda denna invasion tvingas vår Overlord att bege sig till både djupa skogar och karga vildmarker.

I det första spelet fick vi ta kontrollen över fyra olika sorters varelser, så kallade ”minions”. Dessa är tillbaka i Overlord 2 men har blivit lite mer intressanta. De kan numera skaffa sig riddjur som gör dem betydligt mycket starkare i strid och kan även ta sig till ställen som annars skulle vara oåtkomliga. Det första riddjuret man stöter på är vargar som är riktigt farliga i strid och kan dessutom hoppa mycket långt. Längre fram finns bland annat spindlar som kan klättra på väggar. Atmosfären kring varelserna har blivit mer levande i Overlord 2. De tjattrar mer sinsemellan och har fler rackartyg för sig. Det jag uppskattar allra mest med varelsernas uppgraderade formula är att de nu har börjat sjunga titt som tätt. Med härligt skräniga röster stämmer de upp i visor som är så fulsöta att man bara njuter.

Spelkontrollen har inte förändrats nämnvärt men de olika vapnen man använder skiljer sig mer åt sinsemellan. Det man saknade lite i första Overlord var framför allt hur man hanterade sina vapen. Det kändes stelt och simpelt. Detta har tyvärr inte ändrats i uppföljaren. Lite kombinationsattacker hade varit mycket välkommet. Att slåss är helt enkelt inte roligt. Dock får man komma ihåg att detta inte är var fokuset i Overlord 2 ligger. Själva kärnan i spelet är hur man hanterar sina hejdukar. Kontrollen över ens minions fungerar på precis samma sätt som tidigare. Systemet fungerar bra men skulle kunna vara smidigare.

Overlord 2 skulle nog mått bra av att skilja sig lite ytterligare från originalet. Väl många element skulle ha behövt skärpas till, såsom stridssystemet och förflyttningen av minions, men på det hela taget är helhetsupplevelsen riktigt lovande. De som tyckte om originalet kommer definitivt inte att bli besvikna men för de som sett fram emot en rejäl uppfräschning och stor innovation kommer nog inte bli fängslade. Overlord 2 är som en lyxversion av originalet. Samma grund men expanderad åt alla håll.

Text: Ola Lundin

Sätt ditt eget betyg på Overlord II!