Legends of The Old West
Games Workshop

340:-

Äntligen har Warhammer Historical vågat lämna det invanda mönstret att skapa arméböcker till Warhammer Aincent och provat på att ge ut något ”nytt”. Legends of the Old West är ett hopkok av det bästa från GW´s Necromunda/Mordheim och Sagan om ringen. Kan det verkligen bli en bra soppa? Ja, utan tvekan. Jag måste säga att jag blev glatt överraskad, men så har jag gillat Necromunda, Mordheim och speciellt Sagan om ringen också.

Det första man lägger märke till är den underbara layouten av regelboken, 132 sidor helt i färg, där bakgrunden Boken rymmer mängder av stämningsfulla bilder och tydliga spelexempel med figurer, jag tror inte det finns en enda sida utan en bra illustration. Man har verkligen lagt ner stor energi på att få en bra stämning och mycket inspiration, en sådan liten detalj är att alla sidnummer visas med spelkort, tex. spader 4 och spader ess för sidan 41. Boken har fått en ett omfattande och tydligt innehållsregister, där du lätt hittar det du söker. Bland innehållet hittar du i sann GW-anda förutom regler, kampanjmaterial och scenarion även några sidor om konvertering och målning av figurer, hur du bygger western hus och en 10 sidors tidning The Old West Chronicle som i artikelform sammanfattar några av de mest kända westernhistorierna. I slutet av boken finns för egen kopiering ett flertal spelhjälpmedel som rollformulär, markörer och regelsammanfattningar. (dessa finns även för nedladdning från www.warhammer-historical.com)

Alla spelare startar med $200 att spendera på ett Posse (från början uppbåd, men används allt oftare om gäng), som består av några få Heroes (hjältar) och deras Henchmens (hantlangare), totalt mellan 5 och 15 figurer. I regelboken beskrivs tre olika Posse-typer som man kan välja mellan, det är Cowboys (kofösare), Lawmen (lagmän) och Outlaws (laglösa). Här skulle man helt klart kunna tänkt sig ytterligare Posse-möjligheter, men i sann GW-anda kommer det i expensionerna…

När du väl har lyckats samla ditt Posse är det dags att ta dig an någon av dina antagonisters Posses i något av de åtta olika scenarion som finns med, tex. High Noon, Jailbreak eller Bar-room brawl. Varje scenario beskrivs med en karta över spelområdet, hur figurerna får ställa upp vid starten, vilka mål de olika sidorna har och hur de uppnår dem, hur mycket erfarenhet och pengar varje Posse tjänar efter scenariot och slutligen de special regler som gäller för just det aktuella scenariot.

Man har även inkluderat ett omfattande kampanjsystem baserat på Necromunda/Mordheim, där ditt Posse får möjlighet att utvecklas. Figurerna får skador eller i värsta fall dör, och de som överlever stridens hetta får erfarenhet och kanske möjlighet att få någon special färdighet som tex. Quick Draw (dra snabbt), True Grit (tålighet) eller Card Sharp (kortspel). Varje Posse får en viss summa pengar efter var strid, som används till att underhålla ditt Posse, köpa in vapen, skaffa nya Posse-medlemmar eller hyra in Hired Guns (normalt i Western en annan term för revolvermän, men används här mer allmänt som inhyrd förstärkning).

När du väl har kommit i gång och spela kan du för de pengar ditt Posse tjänar hyra in olika Hired Guns, som United States Marshal (Federal Sheriff), Preacher (Präst), Gunslinger (Revolverman), Chinese Rail Worker (Kinesisk järnvägsarbetare) eller Mexican Bandido (Mexikansk Bandit). Det finns 13 olika Hired Guns att välja mellan. Skulle inte det räcka till, och du har dollars över kan du även hyra in någon av The Legends of the Old West (Wilda Västerns Legendarer), som Wild Bill Hickock, Billy the Kid eller Jessse James. Totalt finns det 17 olika att försöka hyra in.

Reglerna är i grunden samma som Sagan om ringens, men flera namn och benämningar har fått nya namn med lite mer westernkänsla. En figur beskrivs med värden för Shootin´(Eldstrid)), Fightin´ (Närstrid), Strength (Styrka), Grit (Tålighet), Attacks (Attacker per runda), Wounds (Hur många skador man tål), Pluck (Mod) och för hjältar tillkommer Fame (Berömmelse) och Fortune (Tur). Alla figurer beskrivs även med hur mycket det kostar att rekrytera dem till ditt Posse, vilka vapen de får använda och vad vapnen kostar för dem samt om de berörs av några specialregler.

Grunden är att varje spelare utför 1 handling med varje figur innan det är nästa spelares tur att agera med sina figurer, detta kan tyvärr tillfälligt leda till en viss obalans, men det brukar jämna ut sig innan man spelat klar. En bra skillnad från Sagan om ringen är att figurer som blir beskjutna får lov att slå för sin Pluck eller söka skydd och inte få göra något med under den rundan.

Grundreglerna tar upp 26 luftigt skrivna sidor med många informativa bilder på olika situationer som kan uppkomma under spelets gång. Spelet är snabbt och strömlinjeformat utan några större frågetecken att fastna på.

Du kan köpa Legends of the Old West hos t.ex. Tennsoldaten i Stockholm, www.tennsoldaten.com eller lätt beställa den från ett flertal olika Internetsidor. Jag kan rekommendera i alla fall en av dessa, som jag tycker speciellt bra om. Det är figurskulptören Mike Owen, som gjort ett flertal av Foundreys westernfigurer, som nu startat eget. Han säljer både sina mycket bra westernfigurer och Legends of the Old West. Om man beställer boken från honom får man med en snygg Billy the Kid figur på köpet. www.artizan-design.com. Det verkar som om Warhammer Historical tänker satsa på spelet, då de planerar minst två olika expantpioner. Den första har redan kommit ut och heter Frontier: Blood on the Plains och behandlar indianer, kavalleriet och Texas Rangers. Den andra planerade expansionen kallas The Alamo: Victory or Death och utspelar sig under 1830-talet då Texas stred för att bli fritt från Mexiko.

Detta är ett spel jag varmt kan rekommendera, det är enkelt men ändå utmanande samt har en grym westernstämning.

Text: Michael Leck

Sätt ditt eget betyg på Legends of The Old West!