Dark Heresy – Tattered Fates
Dark Heresy
70
220:-

Tattered Fates är första delen i en kampanjtrilogi som berättar historien om den märkliga handelsfamiljen Haarlock och dess mörka hemligheter. I vanlig ordning är det en vacker, om än väl tunn, lunta som Fantasy Flight har sytt ihop. Tyvärr är illustrationerna något mindre inspirerade än brukligt och en hel del är återanvända från tidigare produkter och har därmed ingen anknytning till texten. Synd på så rara ärter.

Boken är uppdelat i tre akter varav den första, The Red Cages, slänger in akolyterna i hetluften direkt och blir till en mardrömslik kamp för överlevnad. I den andra delen The Carnival of Blood får vi stifta bekantskap med den mer absurda sidan av Dark Heresy. Korrupta ädlingar och Calixis-sektorns noveau riche anordnar en karneval som skulle få Marquis de Sade att rodna. Akolyterna upptäcker snart att de inte är några festprissar och försöker luska ut var de är och vad som händer. I sista delen The 13th Hour börjar bilden klarna för de förvirrade spelarna och de tvingas kämpa mot klockan för att stoppa en uråldrig konspiration.

Äventyret är föredömligt öppet i sin konstruktion och ger spelarna relativt fria händer att göra saker i den ordning de vill. Det här ställer naturligtvis en del krav på spelledarens fantasi så för den som inte vill lägga ned eget arbete på kampanjen är Tattered Fates kanske inte det bästa valet. Texten är välskriven och mixen av stilar är riktigt bra, här finns action, detektivarbete, lite absurd humor och en skopa galaktisk skräck.

Största nackdelen då? Tja, boken är trots allt bara futtiga 70 sidor lång och det tillsammans med det förhållandevis höga priset och de delvis återanvända illustrationerna gör att det inte direkt känns som ett fynd. Men i slutändan har författarna lyckats med bedriften att skriva ett äventyr som skriker ”spela mig!” från början till slut och det är trots allt viktigare än antalet sidor.

Sätt ditt eget betyg på Dark Heresy – Tattered Fates!

Innehåll 8,5
Sammanlagt betyg 16,5