Star Wars - Legacy Era Campaign Guide
Star Wars Saga Edition
224
360:-

Legacy Era Campaign Guide bygger på serietidningen Star Wars Legacy som utspelar sig ca 130 år efter filmerna. 100 år av frid och fröjd är över och ett nytt inbördeskrig, som får rebellernas kamp mot Imperiet att framstå som trivial, blossar upp. Galactic Alliance (arvtagare till New Republic) börjar falla sönder när Galactic Empire träder ur alliansen och som inte det räckte så splittras sedan Galactic Empire – sith-lorden Darth Krayt utropar sig till ny kejsare och den sittande kejsaren Roan Fel tvingas i exil. Kraytimperiet slåss mot Galactic Alliance, Felimperiet och ffa jedis. Lägg till ett nytt persongalleri och strid stormtrooper mot stormtrooper och vi har ett helt nytt Star Wars.

Här finner vi nya spelbara species som chiss, nagai och zeltron och prestigeklasserna Imperial Knight (Felimperiets rustningsklädda jedis) och Yuuzhan Vong Shaper. Plus massvis med nya droids och skepp för att fylla ut en egen Star Wars-era. Men det mest intressanta med denna bok är nog legacy destiny som spinner vidare på destiny-reglerna i grundreglerna (karaktären har en uppgift/öde). Varje legacy destiny är kopplat till en familj, vilket gör det möjligt att spela en avlägsen släkting till någon känd karaktär (huvudpersonen i serietidningen är prisjägaren Cade Skywalker), och varje familj har egna fördelar. Till exempel har en Fett större chans att få in en critical hit medan en Skywalker är bättre på Use the Force checks.

Legacy era är för den spelgrupp som vill skapa sitt eget Star Wars. Här finns gott om inslag från tidigare eror och här finns gott om utrymme för egna idéer (Star Wars med en twist). Men samtidigt som man är imponerad över en hel bok som bygger på serietidningsmaterial så kan man finna små luckor i beskrivningen av spelvärden och jag kan tänka mig att det är svårt att få fullständigt grepp om settingen om man inte bläddrat i serierna. Legacy Era Campaign Guide är en bra bok, definitivt en av de bättre som släppts till Star Wars Saga Edition.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Star Wars - Legacy Era Campaign Guide!