Geist – the Sin-Eaters
World of Darkness
320
300:-

Intryck: 6     Innehåll: 8   14

Det geist tappat i känsla tar det igen i stil
Geist är White Wolfs senaste installation i World of Darkness-serien. Geist är något av en omarbetning av det tidigare Wraith, där jag som rollperson spelade ett spöke. Jag misstänker att White Wolf insåg att det har sina begränsningar att spela redan död, det finns inte så mycket att förlora. Wraith var dessutom ett av de mer ångestbetonade spelen White Wolf har släppt, så jag förstår omarbetningen.

I Geist spelar jag istället för spöke en person som dött och kommit tillbaka från dödens tröskel, men för evigt förändrad. I gränslandet mellan liv och död har något hänt. En Geist har bundit sig till den döende personen, och ifrån döden återvänder han eller hon i en annan skepnad, kanske inte fysiskt, men väl psykiskt. Sin-Eaters är alltså den typ av varelse som rollpersonen förvandlats till och med den förvandlingen följer krafter som manifesterar sig på olika sätt beroende dels på hur personen dog, men också på vilken typ av Geist som bundits till personen. En Geist är ett extra livskraftigt spöke, en vålnad som genom åren kommit att representera något mer än den människa den en gång var. En Geist har rört sig bort från det som är mänskligt, både på ett positivt och ett negativt sätt. Det finns både nackdelar och fördelar med att vara en Sin-Eater.

Det finns tydliga arketyper att välja mellan. I Geist handlar det mer om hur rollpersonen dött – och återvänt till livet – än om klaner. Varje dödsvariant sätter tydliga spår på Sin-Eatern och det ger en tydlig vink om hur rollpersonen skall spelas. White Wolf har ett fungerande recept som de följer i varje ny manifestation av World of Darkness.

Regelmässigt följer Geist Storyteller systemet. Det som är nytt är Plasm och Synergy. Plasm är den kraftkälla som de använder för sina manifestationer av kraft. Plasm kan också användas för att förhindra skador och öppna portar ner till underjorden. Synergy handlar om hur samspelt Sin-Eatern är med sin Geist. Det kan vara både bra och dåligt. Vanligtvis är Geisten som gått samman med människan som dött såpass främmande att en total synergi dem emellan kan riskera att göra även rollpersonen till något omänskligt. Den motsatta effekten, att minska synergin, kan göra det omöjligt för Sin-Eatern att använda sina krafter alls.

Det finns även för- och nackdelar och andra egenskapsmässiga kryddor för att smaksätta Geist med en känsla för spelet, och det känns som vettiga och nyttiga färdigheter och egenskaper för settingen.

Settingen rör sig mycket runt döden, dödskulter och festivaler som firar döden och livet. Sin-Eaters slår sig oftare än inte ihop i så kallade Krewes, sammanslutningar med likasinnade vars uppgift dels är att skydda de levande från de döda, och dels se till att åtminstone vissa av de döda kan få vila. En huvuduppgift för Krewes är att hjälpa spöken vidare, vart de än är på väg.

Jag måste ändå säga att jag inte riktigt kopplat till Geist. Det finns inga riktiga uppslag här, och jag känner inte att det är ett rollspel som egentligen genererar några bra äventyrsidéer vid genomläsningen. Det engagerar mig inte riktigt. Det kan bero på settingen, men det kan också bero på att något saknas i boken. Krokarna. Uppläggen. Story hooksen som det annars brukar drälla av i White Wolfs böcker saknas här. Jag får ingen riktig känsla för vad rollpersonerna skall ta sig till med sina nyfunna krafter. Visst, jaga spöken, men hur då? Och framförallt, varför då? Jag är ärligt talat lite besviken.

För en gångs skull har den grafiska designern lyckats göra en riktigt snygg bok. Det är slimmat, snyggt och stiligt. Vid varje illustration finns dessutom namnet på illustratören, vilket är riktigt trevligt. Så inga invändningar från mig på det planet, vilket känns lite konstigt. Det Geist har tappat i känsla, har det tagit igen i stil. Ett inte helt lyckosamt utbyte, kan jag tycka.

Sätt ditt eget betyg på Geist – the Sin-Eaters!

Totalt har 4 personer röstat.
Intryck 6,75