D&D4: Player´s Handbook 2
D&D 4
224
280:-
  Intryck: 9     Innehåll: 9   18

Intressanta och väl balanserade tillägg
Planen är att varje år ska Wizards of the Coast släppa ett antal “viktiga” produkter till Dungeons & Dragons 4th edition, och i år består dessa av Players Handbook 2, Dungeon Master Guide 2 och Monster Manual 2. Player’s Handbook 2 är som namnet antyder en uppföljare till grundboken för spelare, och erbjuder sålunda en mängd nya alternativ för att skapa rollpersoner, bland annat en ny power source.

Player’s Handbook 2 (PHB2) innehåller fem nya raser: Deva, gnome, goliath, half-orc och shifter. Av dessa är devas helt nya (de har endast namnet gemensamt med devas från äldre utgåvor) änglaliknande varelser som ständigt återföds för att bekämpa ondska. De övriga raserna har alla funnits med i tidigare utgåvor, och gnomes och shifters var med i Monster Manual 4th edition. Nu presenteras dock alla dessa raser med fullständiga stats för spelare, förslag hur man rollspelar dem och racial paragon paths.

Det viktigaste i PHB2 är de nya klasserna. Vi får 8 nya klasser i form av omdesignade klassiker (bard, barbarian, druid, sorcerer) och nya varianter (avenger, invoker, shaman, warden). Avengers är divine strikers som använder gudomlig energi för att förgöra sina motståndare medan invokers är divine controllers som använder sin magi för att besegra fiender på avstånd. Shamans och wardens tillhör den nya power sourcen “primal”, med shamans som leaders och wardens som defenders. Även barbarians och druids drar sin energi från denna power source, en mer “ursprunglig” form av magi än gudarnas organiserade trolldom. De nya klasserna är givetvis fullt detaljerade för alla levels samt med paragon paths och epic destinies, och en mängd alternativ för spel.

Till detta kommer ett kapitel och bakgrunder som spelmekanik (en idé från Forgotten Realms-böckerna), nya feats, magic items och nya ritualer. Ett kapitel på slutet bifogar några uppdaterade regler från de första regelböckerna.

PHB2 är en stor uppdatering till D&D 4th ed. Med många nya raser, klasser och annat har spelare nu en hel del nytt att gotta sig åt. Raserna anknyter till de nya klasserna (t ex passar goliaths och half-orcs bra som barbarians), men det är inget tvång. Jag undrar dock varför shifters, som tidigare var unikt för Eberrons D&D-värld, nu blivit “allmängods”.

De nya klasserna lyckas ha ett “koncept” som de bygger på och en “känsla” för hur man spelar dem. Precis som i tidigare 4th edition-produkter är klasserna väl balanserade. Eftersom alla klasser fungerar som casters behöver man aldrig känna att klasser som specialiserar sig på närstrid är “sämre” än andra. Speciellt bör noteras att druider, som i 3rd edition var en klass som hade seriösa problem med spelbalans (druidernas wild shape gjorde dem till en av de mäktigaste klasserna och gick igenom många revisioner) nu är ställda på samma nivå som de flesta andra.

PHB2 (trots att det är en bra bok med intressanta tillägg) visar att trots att man försöker variera med olika namn på powers och olika klass-bundna förmågor så är 4th edition ett restriktivt system när det gäller att lägga till saker. Det borde bli svårt att fortsätta lägga till så stora regelböcker som PHB2 i framtiden, dels för att man redan nu givit ut så pass mycket material till 4th edition, dels för att det är svårare att variera klasser, raser och annat utan att rubba balansen i spelet. Detta är inte på något sätt en kritik mot PHB2 som produkt, bara en fundering om framtida liknande produkter.

PHB2 har som alla 4th-edition böcker en snygg design med klar layout och det är lätt att hitta olika sektioner. Boken har även rätt snygga bilder (med vissa undantag) med färre återanvända illustrationer från 3rd edition än många andra nyligen utgivna böcker.

Är PHB2 då något för dig? Om du vill ha intressanta och väl balanserade klasser och raser som kompletterar de som finns i Player’s Handbook är svaret ja. Denna bok ger högt värde för pengarna i och med att så gott som hela boken är avsatt till dessa nya raser och klasser, och att man undviker återtryckt information och överflödiga sektioner.

Kommer detta även gälla för Player’s Handbook 3 år 2010? Den som lever får se...

Sätt ditt eget betyg på D&D4: Player´s Handbook 2!

Intryck 9