D&D4: Monster Manual 2
D&D 4
224
280:-
  Intryck: 9     Innehåll: 9   18

Detta är en perfekt ny monsterbok till D&D
Då spelare av Dungeons & Dragons 4th edition just fått sig en rejäl present i form av Player’s Handbook 2 är det väl endast rättvist att spelledare också får någonting för besväret. Detta kommer i form av Monster Manual 2 och Dungeon Master Guide 2 (som jag dock inte hade till hands när detta skrivs).

Monster Manual 2 är en rätt uppenbar produkt. Det är en monsterbok, full med nya och omdesignade gamla monster för sadistiska spelledare. För alla er som kände att Monster Manual till 4th edition “missat” en mängd varelser från tidigare utgåvor, eller helt enkelt tycker att Monster Manual inte var tillräcklig så är detta boken för er. När Wizards designade 4th edition bestämde de att avsiktligt hålla tillbaka vissa “klassiska” element av spelet för senare utgivning. Detta är allt från vissa klasser (druid, bard och barbarian) till monster. Till skillnad från Monster Manual 2 till 3rd edition innehåller sålunda denna version fler “klassiska” monster och färre nya och obskyra varelser.

Ett bra exempel är bokens omslagspojke, Demogorgon, Prince of Demons. Denne demonernas förste har hängt med D&D ända sedan den grå urtiden, och får i denna bok stor plats att visa upp sig på (tillsammans med sina minions, kultmedlemmar och andra slemma typer). Andra D&D-klassiker som här dyker upp igen är behirs, kentaurer, metalldrakar, duergar, frostjättar, green slime, neogi och rust monsters, samt många fler. Till dessa kommer helt nya varelser som chaos shards och star spawn. Monster Manual 2 presenterar också nya variationer av monster som redan har 4th edition stats, som nya gnolls och goblins. Dessutom finns “monsterversioner” av de nya spelarraserna från Player’s Handbook 2, devas, goliaths och half-orcs.

Precis som i Monster Manual presenteras ofta flera versioner av samma monster så att man kan använda dem i äventyr av olika level. Detta är ett smart grepp i 4th edition som gör att klassiska monster kan användas mer, och smidigare än metoden att man som spelledare själv fick avancera monster i 3rd edition. Som nämnts så har också vissa mäktiga individuella monster tjänare och hantlangare av lägre power level som man kan använda för att etablera deras närvaro långt innan spelarkaraktärerna har en chans att slåss mot t ex Demogorgon själv.

De monster som presenteras i denna bok erbjuder god variation och tillägg till D&D-kampanjer. Varelserna har klara och lättförståeliga beskrivningar och spelmekanik (samma format för detta som i Monster Manual) och genomgående fina illustrationer med få återanvända bilder från andra produkter.

Denna bok har egentligen inga svagheter som inte är en fråga om personligt tycke och smak. Jag gillar personligen något mer beskrivande text än de nästan helt stat-dominerade sektionerna om olika monster som 4th edition använder sig av. En del av monstren tycker jag också är rätt dåliga konceptmässigt. Fell taints är till exempel extrema låg-level monster från the Far Realm. Jag tycker att ska man använda denna Lovecraftianska dimension i sina D&D-kampanjer ska det vara i form av ett mer episkt, krypande hot istället för “monster med tentakler på varje level”.

Jag vill också påpeka att i behandligen av rust monsters fegar Wizards ut ordentligt enligt min mening. I 4th edition föreslår de att när man dödar ett rust monster får man exakt samma värde i residuum (som kan användas för att återskapa magiska föremål som rust monstret förstört). Detta för att det inte är “roligt” att förlora utrustning. Detta är ju en jätteenkel grej för en spelledare att ändra, men det känns som att man strävar hårt efter ett minsta motståndets lag där det inte finns några risker eller kontroversiella element.

Detta är dock endast mindre klagomål. Monster Manual 2 är en perfekt ny monsterbok till Dungeons & Dragons. Den har klassiska monster, nya monster, monster för alla olika levels, allt presenterat i en klar och enkel stil med snygga illustrationer. Monster Manual 2 rekommenderas varmt till alla spelledare av 4th edition.

Sätt ditt eget betyg på D&D4: Monster Manual 2!

Intryck 9
Innehåll 9