Trail of Cthulhu: Keepers Resource Book and Screen
Pelgrane Press
Trail of Cthulhu/Gumshoe
3-sidig. skärm, 68 sidor häfte
190:-
  Intryck: 8     Innehåll: 9   17

Från lite olika håll i allmänt tal så har denna produkt lite slarvigt omnämnts som spelledarskärmen till Trail of Cthulhu. Sedan har det oftast inte sagt så mycket mer om den, och intresset har känts lite svalt. Detta paket är dock mer än bara en spelledarskärm och något kort äventyr eller en sammanfattningen av regler och utrustning som i andra spel. Det är istället, som titeln uttrycker, en bok med resurser för spelledaren och tillhörande spelledarskräm. Resursboken i sig är ett 68-sidigt häfte med mjukpärm, indelad i fyra någorlunda olika avsnitt.

Det första avsnittet är en vidareutveckling av färdighetsbeskrivningarna från regelboken. Det innehåller ytterligare information och tips om färdigheterna, och hur de kan användas av spelledare och spelare för att ge fakta och ledtrådar. De olika färdigheterna avhandlas var för sig och man bjuds en mysig blandning av historiska fakta, beskrivningar, bakgrund och ”bra att veta”-kunskap. Det är allt från tidstypiska vetenskapliga metoder för arkeologi, astronomi, kryptologi och brottsplatsundersökning och viss färdighetsspecifik utrustning som användes på 30-talet, till populära och vanligt förekommande gifter och lagar för exempelvis vapeninnehav. Avsnittet innehåller en mängd historisk information om 30-talet, som på ett listigt sätt är kopplad till färdigheterna. För de undersökande färdigheterna finns även speciella fördelar och ledtrådar listade under varje färdighet. Spelledaren ges på detta sätt ett överskådligt samband mellan fakta och färdighet som förenklar så att man snabbt och enkelt kan använda det i sina äventyr och få inspiration från det.

Det andra avsnittet behandlar ett antal nya och gamla yrken, med beskrivningar och uppslag om möjliga och tidstypiska bakgrunder för yrket, samt vilka användbara kontakter yrket kan ge och kort om hur spelledaren kan utnyttja det. De flesta yrken har beskrivningar av olika inriktningar eller undergrupper inom yrket, som olika journalistiska och akademiska karriärmöjligheter. Det finns allt från en kort sammanfattning av det militära livet och militära grader på 30-talet till metoder som privatdetektiver kan använda sig av, och även plats för nyttigheter som eftertraktade antikviteter och författaregenrer.

Det tredje avsnittet är helt ägnat åt olika spelledarpersoner, och innehåller ett antal färdiga namngivna spelledarpersoner, med en kortfattad bakgrund och de mest fundamentala färdigheterna. Så att man som spelledare snabbt kan få in en någorlunda genomtänkt allierad eller fiende till rollpersonerna. De första tjugo är mer omfattande beskrivna och har även ett antal hakar att använda i äventyr. Det gör att man också inspireras till en och annan idé för relativt fristående äventyr bara genom att läsa karaktärerna. Vissa spelledarpersoner är mer anpassade för att hjälpa rollpersonerna, men avsnittet innehåller även kortare beskrivningar av ett par olika skurkar och några smaskiga kultister.

Det avslutande avsnittet är en lättöverskådlig fyrsidig sammanfattning av ”Sanity” - och ”Stability”-reglerna, med sidhänvisningar till Trail of Cthulhu. Detta är med som ett direkt svar på kritik om att dessa regler upplevdes som svåra och snåriga.

Spelledarskärmen är ganska ordinär, med den information en spelledare spontant kan känna är relevant att ha framför sig. Den har en bra sammanfattning av faktorer för ”Stability” och ”Sanity Loss”, en kort ”kom ihåg” för skadesystemet samt, givetvis, en välfylld vapentabell.

Detta lite oansenliga häfte innehöll mer matnyttig kunskap och fler inspirerande uppslag än jag förväntade mig när jag öppnande det. Avsnitten är väl genomtänkta, lättlästa, välskrivna och föredömligt sparsmakat layoutade, med lättöverskådliga fakta om tidstypiska företeelser. Det är helt klart en veritabel guldgruva av användbara fakta. Och då inte bara för spelledare av Trail of Cthulhu, utan för alla som funderar på äventyr som utspelar sig i början på förra seklet.

Text: Johan Englund

Sätt ditt eget betyg på Trail of Cthulhu: Keepers Resource Book and Screen!

Innehåll 8,5