Call of Cthulhu: Mysteries of Mesoamerica
Pagan Publishing
Call of Cthulhu
208
300:-
  Intryck: 9     Innehåll: 8   17

När jag första gången öppnade och bläddrade i Mysteries of Mesoamerica så närmast översköljdes jag av ren nostalgi. Att se Blair Reynolds fantastiska illustrationer, som för mig är intimt förknippade med Pagan Publishings klassiska Call of Cthulhu-supplement och ”tidningen” Unspeakable Oath, gav mig nära på gåshud. Bara att hålla ett nytt alster från Pagan Publishing, skrivet av de gamla rävarna, väckte förväntan och gamla minnen. Det fanns dock innerst inne ett mått av skepticism, skulle det kunna leva upp till mina förväntningar? Jag började undra lite när jag läste att Mysteries of Mesoamerica legat på hyllan i många år innan det nu publicerades, och att det är tänkt som ett riktigt ”old school” Call of Cthulhu-supplement. Håller ett klassiskt dödligt och ”Sanity”-kostsamt äventyren än idag?

Mysteries of Mesoamerica är uppdelad i två avsnitt, ett rent faktaavsnitt som följs av ett större avsnitt med fyra hyfsat fristående äventyr. Jag inser efter en stunds läsning att faktaavsnittet bygger på en grundlig research. Det faktaspäckade avsnittet behandlar i princip allt du behöver veta som spelledare för att kasta dina stackars spelare rakt in i en arkeologisk expedition i de centralamerikanska djunglerna under 20-talets klassiska Call of Cthulhu-period. Man får en mycket bra genomgång av geografin, historien och det samhällspolitiska tillståndet i regionen, från det revolutionära Mexiko till det politiskt tilltrasslade brittiska Honduras. Boken tar upp vilka civilisationer och folk som fanns och funnits i och kring Centralamerika innan Columbus anlände, när de kom och försvann ur historien. Vilka religioner som dominerat regionen presenteras, samt deras respektive gudar, mytologiska väsen och folktro. Extra utrymme ges åt de mest spektakulära delarna, som blodsoffer och bloddrypande riter. Det finns även kortfattade avsnitt om de viktigaste utforskarna av Centralamerikansk historia, deras historia och livsöden.

Ett kortfattat bokstavsordnat lexikon över gudar och mytologiska väsen ger överblick, och hänvisningarna till de efterföljande äventyren känns proffsigt. Det gör även avsnittet om vapen, rustningar och krigskonsten i Centralamerika innan och under spanjorernas erövringar. Förutom illustrationerna har Blair Reynolds även bidragit med en relativt lättläst och förvånande pedagogisk artikel on Maya-folkets kalender.

Det känns även bra att man istället för att göra likhetstecken mellan olika ”Mythos” gudar och Centralamerikanska mytologiska väsen valt att dra paralleller där de förstnämnda utnyttjat de sistnämnda.

Resterande sidor upptas av fyra fristående äventyr som utspelar sig mellan åren 1914 och 1926. De känns alla klassiska i sin utformning, och utspelar sig i eller kring olika Centralamerikanska arkeologiska utgrävningar under Call of Cthulhu’s glansperiod. Detta är klassisk Call of Cthulhu, med ljusskygga kultister, uråldriga ruiner och artefakter, samt mer eller mindre malplacerade rollpersoner vars ”sanity” garanterat kommer att störtdyka. Äventyren är fulla av fantastiska illustrationer, kartor och ”hand-outs”, för den klassiska CoC-känslan.

Mysteries of Mesoamerica är ett välskrivet och snyggt supplement. Det är proffsigt, från den lättlästa texten till det klart strukturerade upplägget. De mäktiga illustrationerna lyfter intrycket. Dock är det ett supplement för de äldre inbitna Call of Cthulhu-fansen, de som vill ha regler och tärningsslag och där känslan kan överskuggas av detta. Jag är imponerad av den mängd kunskap författarna destillerat ned i de första 84 sidornas faktaavsnitt, och det är svårt att inte bli inspirerad av det. De fyra äventyren utspelar sig i och kring arkeologiska utgrävningar, så det är en klar fördel om man är intresserad av detta. De följer inte direkt på varandra i en naturlig kampanj, så de bör spelas var för sig under ett eller ett par spelmöten, som engångsäventyr. Det känns lite förvirrande, för när man läst faktaavsnittet blir man nästan garanterat tänd på att köra en längre kampanj i denna miljö.

Text: Johan Englund

Sätt ditt eget betyg på Call of Cthulhu: Mysteries of Mesoamerica!