Twilight Creations, Inc.
2-6
120 minuter
Zombiefaktor: 6
240:-

Intryck: 6     Innehåll: 5   11

Varför inte börja med spelet som helt enkelt heter Zombies (med tre utropstecken). I Zombies!!! skall spelarna ta sig från en stad invaderad av zombies. Spelarna startar i en park och man spelar sedan nya delar av staden som växer fram under spelets gång. Att utforska staden har ett mål; att hitta en helikopterplatta och fly. Den som först lyckas fly har vunnit. Zombies!!! går inte ut på att samarbeta, men spelarna kan inte (i alla fall inte i grundspelet) anfalla varandra. Ett annat sätt att vinna spelet är att vara den som först dödar 25 zombier. Faktum är att det ibland nästan är lättare att åstadkomma det än att lyckas fly, vilket jag anser är spelets största svaghet. I min mening skall zombier inte vara villebråd, utan något man skall undvika och frukta. Det känns som om det andra vinstvillkoret är tillagt för att spelet tog för lång tid annars, vilket är ett annat problem. Jag har spelat en omgång Zombies!!! som vi helt enkelt gav upp efter att ha spelat i över tre timmar utan att någon varit nära vinst.

Reglerna är enkla utan att vara simpla, vilket är bra. På sin tur drar spelaren en ny stadsbricka och placerar ut den. Man slåss sedan mot zombier innan man slår en tärning och går så många steg. Man har också eventkort som kan vara händelser eller vapen man kan hitta. De flesta vapnen kan bara spelas när man är i rätt sorts byggnad vilket är ganska irriterande om man får handen full med kort man bara kan spela i hus man är långt bort ifrån.

Zombies!!! ser bra ut. Staden växer fram på ett snyggt sätt och de små plastzombierna ger bra känsla, om inte annat för att de är många. Korten har bra zombiekänsla och hela spelet ger en känsla av zombiefilm. Den utgåva jag har heter Widescreen edition och senaste utgåvan är Directors cut. Det finns en enorm mängd expansioner, inte mindre än nio olika tillägg – om man inte räknar den medeltida versionen och varianterna Humans!!! och Martians!!!

Sätt ditt eget betyg på Zombies!!! Widescreen edition!