Zombietown
Twilight Creations, Inc.
3-6
Zombiefaktor: 5
300:-

Intryck: 4     Innehåll: 4   8

Tänka sig, ytterligare ett spel där spelarna tar rollerna som överlevare i en stad där zombierna tagit över. I Zombietown skall man inte samarbeta utan målet är att skaffa poång genom att ta över hus, hitta överlevare och döda zombier.

Spelplanen ser ut som ett klassiskt amerikanskt förortskvarter. I mitten av planen finns en kyrkogård, där man skall lägga alla zombier i en stor hög. Det ser rätt kul ut, eftersom det är ca 100 plastzombier i lådan. Runt kanterna finns hus som man före spelet börjar lägger högar med kort i, som spelarna sedan kan leta bland och hitta användbara saker.

I sin runda kan en spelare flytta runt sin spelpjäs, söka i hus och döda zombier. Rundan avslutas med att spelaren flyttar zombier, så det är spelarna själva som ser till att zombierna kommer nära husen. Eftersom man turas om brukar zombierna gå fram och tillbaka en hel del, som om de har svårt att bestämma sig. Inte så likt zombier som brukar vara väldigt målinriktade när de väl fått vittring.

Spelets regelbok är riktigt usel. Den är ful och stel, vilket gör den svår att hitta i och tråkig att läsa. Spelplanen ser ok ut men är oinspirerande. Kortens illustrationer är snygga (med undantag från karaktärskorten som får mig att tänka på tidningen MAD av någon anledning) men antalet olika bilder är väldigt litet och alla kort av samma typ ser exakt likadana ut. Trist.

Det här är inte ett bra spel. Zombiekänslan infann sig inte alls, möjligen undantaget det stora antalet zombier som väller ut från kyrkogården. Det finns en expansion som tillför bilar till spelet, hur nu det skulle kunna vara en förbättring.

Sätt ditt eget betyg på Zombietown!