Zombiegeddon
Tillverkare
Twilight Creations, Inc.
Spelare
2-4
Speltid
60 minuter
Webb
Zombiefaktor: 6
Ca Pris
250:-
 
  Intryck: 6     Innehåll: 8   14
 
 

När jag ändå är inne på Reiner Knizia kan jag avhandla nästa spel på den här listan som han gjort. Vi är åter tillbaka i överlevare-mot-zombies-territorium. Det här är dock ganska annorlunda.

Zombiegeddon är uppdelat i två faser. I den första skall varje spelare roffa åt sig så mycket resurser som möjligt och ta sig till ett skyddrum. I andra fasen, när bomben fallit, skall spelarna helt enkelt överleva.

Det är ett ”perfect information”-spel, det finns ingen slump när spelet väl börjat. Spelplanen består av hexagoner i vilka brickor läggs. Brickorna kan vara resurser att plocka upp, zombier eller barrikader. Varje spelare har fyra pjäser att flytta runt. När en pjäs flyttas från en hexagon tas brickan i den bort och lämnar således ett hål som det inte går att gå på längre. På så sätt spärrar spelarna av varandras vägar och försöker skaffa sig så mycket poäng som möjligt.

Det här är ett spelmässigt mycket bra spel. Zombiekänslan är helt ok, även om Knizias tyska sätt att göra spel lyser igenom. Illustrationerna är snygga och stämningsfulla, men det är också en del av spelets problem. Brickorna är så detaljrika att de på avstånd är svåra att skilja från varandra. Det är lätt att göra misstag, bara för att man inte ser skillnad på en barrikad eller en resurs på andra sidan spelplanen. Det är svårt att sätta ett rättvist betyg, eftersom komponenterna är snygga, men funktionen halvkass och spelmekaniken är klockren, men utformningen krockar med spelbarheten.

Text: Marcus Brissman


 
  Sätt ditt eget betyg på Zombiegeddon!
  Intryck:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
Innehåll:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
 
   
 
  Totalt har 0 personer röstat.  
 
   
   
   

   
   
   
   

© Gillbring 2006