All wound up
Twilight Creations, Inc.
2-4
Zombiefaktor: 6
300:-

Intryck: 7     Innehåll: 5   12

Då var det dags för den lite mer lekfulla avdelningen av listan. I All wound up tar spelarna rollerna som zombier, vars mål är att lämna kyrkogården. Först ut vinner. Det finurliga här är att spelpjäserna är uppvridbara, och går av sig själva.

Först skapas en spelplan av en till fyra brickor. Varje spelare får tio kort. Dessa har antingen en valör (mellan ett och fyra), en sväng (åt vänster, höger eller av en motståndarpjäs) eller jokrar. Spelarna väljer sedan ut ett antal kort att skicka vidare. De behåller sedan ett kort och skickar resten vidare. Så håller man på tills efter det man skickat bara ett kort. Då börjar istället en budgivning.

En spelare väljer en valör eller sväng och spelar alla sådana kort från sin hand. De andra spelarna gör i tur och ordning samma sak. Det är valfritt hur många jokrar man vill lägga med i varje bud. Den som satsat flest kort får sedan utföra handlingen. Är det en valör så lyfter spelaren upp sin pjäs, vrider upp den så många varv och ställer sedan tillbaka den på samma plats. Pjäsen får sedan själv gå tills den stannar, eller faller av spelplanen. En pjäs som faller av får börja om i början på den bricka den föll av. Är det en sväng vrider man pjäsen enligt kortet, utan att vrida upp den. Sedan börjar nästa budgivning tills alla bud har getts varpå en ny omgång startar. Den spelpjäs som först går av spelplanen på den kant som är markerad av en grind vinner spelet.

När jag såg det här spelet var jag tvungen att skaffa det. De små uppvridbara zombierna är jättesöta och idén är klockren. Men spelet håller inte riktigt ända fram. De första rundorna är kul, men sedan drar spelet ut på tiden och blir bara långt. Ett tips är att inte spela med så många brickor, men ett spel som man bara önskar skall ta slut snabbare håller inte i längden.

Sätt ditt eget betyg på All wound up!