Livingstone
Lautapelit
2-5
400:-
  Intryck: 6     Innehåll: 10   16

Livingstone är ännu ett i raden av lättspelade och omspelbara brädspel. Det handlar om att utforska Afrika, och som namnet andtyder handlar det om samma Afrika som den legendariske upptäcksresanden David Livingstone utforskade under 1800-talet.

Spelet är, för att använda en lagom motbjudande metafor, snorenkelt. Det som känns extra roligt är att man använder tärningar i spelet, men huvudsyftet är vare sig att agera slumpgenerator eller visa på svårighetsgrad. Istället består deras roll av ett taktiskt element. Varje spelare väljer nämligen en tärning åt gången. Det finns minst två tärningar per spelare, vilket innebär att man i varje omgång har en möjlighet att få utföra minst två handlingar. Jag skriver möjlighet, eftersom man i sin andra valomgång inte får lov att ta en tärning med ett lägre värde än den man tog först. Tricket blir alltså att vara taktisk i sina val av tärning och se till så att man har möjlighet att få utföra så mycket som möjligt.

Tärningarnas värde påverkar också resten av spelet. Under varje runda får jag välja mellan att dra ett kort (som kan ha mycket positiva återverkningar på mina poäng, eller ställa till det rätt rejält), jag kan gräva i gruvan efter ädelstenar - även det med varierande resultat, jag kan bygga ett tält – som är den huvudsakliga poängkällan, eller ta så många pund som tärningen visar.

Spelplanen är uppbyggd som ett rutnät på tio gånger sex rutor, och varje spel har tio omgångar. Det går snabbt att spela Livingstone, även när jag inte har läst reglerna tidigare. Vi kom igenom första omgången på lite över en halvtimme, och även om vi räknade poängen fel till att börja med var spelplanens layout så lättydd och dessutom “spårbar” att vi kunde räkna om på nolltid.

Mekaniken inbegriper även att jag bara får bygga tält på en rad åt gången, som markeras av en ångbåtsmarkör, och det gäller att få vara först på raden för att det skall bli så billigt som möjligt. Pengar är också poäng. Var jag som spelare får bygga på de sex raderna avgörs så klart också av vilket värde jag har på tärningen. Enkelt och inte så lite genialiskt.

Olika poängsättning på de tält jag bygger gör att jag kan vinna kortsiktigt på att bygga på en viss rad, men långsiktigt på att bygga på andra rader. Rent statistiskt är det förmodligen bäst att bygga på mittenraderna, eftersom det då kommer att ge optimalt antal poäng.

Ett annat sätt att skaffa poäng är att gräva i gruvan. Det finns fem olika sorters ädelstenar, och beroende på vad man lyckas få upp ur gruvan så kan man antingen få fem, tre, ett eller noll poäng. Sedan finns också en sten som “nollställer” gruvan.

Jag måste nämligen skilja på de stenar jag grävt från gruvan och sålt och de stenar som finns kvar, vilket innebär att gruvan aldrig kommer att sina. Jag kan även spara stenar från gruvan, eftersom även de räknas som poäng, men då måste jag vara beredd att förlora de pengar en sådan investering innebär. Gruvan kan rasa.

Utöver kort, tältbyggande, gruvan och pengar så måste jag också tänka på att skänka pengar till drottningen. Om jag är snål kan jag nämligen åka ut ur spelet, oavsett hur många poäng jag har. Den som skänker minst till drottningen förlorar automatiskt. Det som är bra med den mekaniken är att de skänkta pengarna förvaras dolt. Du kan aldrig vara säker på hur mycket pengar en annan spelare givit, och kan därför heller aldrig vara säker på att vinna. Det är som sagt enkelt men genialiskt.

Rent grafiskt är det urtypen för “tyska brädspel”. Tjock härlig papp, bra tryck med lite lagom matt yta och en layout som vem som helst kan förstå. Det saknas heller inte träpluppar, som tycks ha blivit synonymt med tyska brädspel. Alla tälten är gjorda i trä. Jag får dock säga att även om grafiken är fullt tillräcklig och helt okej, så är det inte så roligt att sitta med brädet upp och ner. Jag är övertygad om att det kunde ha gjorts något bättre, åt alla håll så att säga.

Tråkig grafik – roligt spel.

Sätt ditt eget betyg på Livingstone!

Innehåll 5