Ticket to Ride Europe
Alan R Moon
2-5
45 minuter
358:-

Man skulle kunna tro att det här är samma spel som Ticket to Ride, fast med en karta över Europa istället för Nordamerika. Så är nästan fallet, men ändå inte. Det finns ingen egentlig bakgrundshistoria, den lilla som finns säger egentligen bara åk tåg och bli tågmagnat. Grundkonceptet är dock detsamma, ordna förbindelser mellan de städer du får till uppgift att ordna förbindelser mellan, gör det med hjälp av kort och dina plasttågvagnar och skaffa mest poäng.

Vad är det då som skiljer spelen åt? I Ticket to Europe har man lagt till tunnlar vilka har specialregler för hur man bygger. Man har delat upp linjekorten mellan extra långa och de mer jämnlånga och alla får en extra lång linje från början. Det jämnar ut det hela då man från början kan vara säker på att man har ett av högpoängskorten, om man vill. Vissa av linjerna kräver även specialkort för att kunna byggas, så kallade lok, och det ger dessa jokrar större betydelse för spelet än vad de har i vanliga Ticket to Ride. Man kan sammanfatta det hela med att de har gjort det mer strategisk. Det är dock nästan dessa tillägg spelet faller på, det blir så mycket man måste ha och göra att man inte längre i lika stor utsträckning kan välja vilken spelstil man vill använda.

En vän till mig uttryckte en gång en skarp skepsis mot nya varianter av, enligt honom, redan bra spel såsom Risk 2210 och andra vidareutvecklingar av Risk. Han ansåg att de flesta sådana bara var försök att sälja på ett redan etablerat koncept och jag förstår hans åsikt. Det här skulle kunna vara ett sådant spel, ett försök för tillverkarna att sälja spelet igen till de som redan har köpt det, istället för att lägga ned tid och energi på att utveckla något nytt. Det är det dock inte. Det här är en bra vidareutveckling av ett redan bra spel, de förändringar de gjort är precis så mycket för att det ska vara ett nytt spel, men de har fortfarande behållit tillräckligt mycket av det gamla för att det ska fullt ut kunna räknas som ett spel i sam-ma serie. Precis som det gjordes med Risk 2210. Detta är, liksom Ticket to Ride, ett spel med många timmars underhållning i sig och rekommenderas varmt.

Text: Petra Sahlin

Sätt ditt eget betyg på Ticket to Ride Europe!

Totalt har 38 personer röstat.