Dominion: Intrigue
Rio Grande Games
2-6
400:-
  Intryck: 8     Innehåll: 10   18

Dominion var förra årets bästa spel. Det är jag inte ensam om att tycka, eftersom spelet nyligen vann spelvärldens mest prestigefyllda pris; det tyska Spiel des Jahres. Så mer av samma sak kan väl inte bli fel?

Dominion: Intrigue är en fristående expansion till Dominion. Det går alltså att slå ihop med Dominion om du redan har det, men går lika bra att spela för sig självt. Intrigue innehåller alla grundläggande kort som behövs till spelet. Rio grande har fått kritik för detta, då de som redan har Dominion ansåg att de skulle få massa kort de redan hade. Att ha båda innebär dock en fördel, då antalet spelare kan utökas från fyra upp till sex.

I Dominion tar spelarna kontrollen över ett litet kungadömme som skall utvecklas och blomstra. Det finns tre sorters kort i Dominion; penga-, poäng- och actionkort som är olika tillägg till ditt rike som gör det enklare att få fler andra kort. Varje spelare börjar med tio kort i sin lek, sju penga- och tre poängkort. När spelet börjar drar alla en hand på fem kort. I sin spelrunda kan man spela ett actionkort och sedan köpa ett kort. Sedan slänger man de kort man har kvar på handen, plus de man spelat eller köpt för under rundan, och sen drar man drar fem nya kort. Och det är allt. Spelet slutar när antingen tre olika korthögar är slut, eller när den högsta valören av poängkort är slut.

De olika actionkorten ger spelarna möjlighet att göra annat under sin runda. De låter dig exempelvis dra fler kort, spela fler i din runda och köpa fler kort (om du har råd). I Intrigue finns 25 nya actionkort och flera är väldigt annorlunda från dem i Dominion, framför allt har många kort valmöjligheter. När du spelar det kan du alltså välja vilken effekt kortet skall ha. Detta ger stor flexibilitet och man väljer det som fungerar bäst just då. En annan skillnad är korten som är både actionkort och poängkort. Poängen är lägre än vanliga poängkort, men du har användning för dem under spelets gång. I Dominion är poängkorten bara utfyllnad som innan spelet slutar mest är i vägen.

Intrigue har förfinat spelet. I Dominion fanns korteffekter som först verkade mindre bra för sitt pris, men som efter att man spelat spelet några gånger växte när man insåg den verkliga potentialen. Intrigue är fullt med sådana kort. Som van Dominion-spelare ser man snabbt användningsområdena men även här finns det ytterligare ett djup som man ser när man spelat några gånger.

Regelboken är som i originalet välstrukturerad och genomtänkt. De småsaker som var oklara i Dominion har fixats och jag rekommenderar att även den som spelat mycket av originalet tar sig tiden att läsa igenom reglerna till Intrigue, eftersom det gjorts några små finputsningar som är lätta att missa annars.

Korten håller fortfarande hög kvalitet, men illustrationerna är ojämna. Detta var ett problem redan i Dominion men har nu blivit ännu värre. En del bilder är riktigt snygga medan andra är rent anskrämliga – vilket har debatterats hett i spelarkretsar.

Hur är det då att kombinera Dominion och Intrigue? Det fungerar helt perfekt. Man kan nu, som tidigare nämnts, vara upp till sex spelare, något jag verkligen saknade i originalet. Om man ser de båda spelen som en helhet, som det väl är tänkt, innehåller det nu över tusen kort och kombinationerna är astronomiska med 50 olika actionkort. Har du redan Dominion så skall du absolut köpa Intrigue. Har du inget sedan tidigare men funderar på att köpa, så rekommenderar jag ändå att du köper båda spelen, eftersom det då blir den helhet som det bör vara. Det kostar ju dock en del, så starta med Dominion, som är lättare att ha som introduktion.

Jag vill avsluta med en liten brasklapp till mitt betyg. Intrigue förtjänar ett högt betyg för det är ett mycket, mycket bra spel. De dåliga illustrationerna borde sänka betyget för Intryck, men eftersom jag inte kan sätta elva eller tolv i betyg på Innehåll så sätter jag ändå en åtta på Intryck. För Intrigue förtjänar ett sammanlagt betyg på arton.

Sätt ditt eget betyg på Dominion: Intrigue!

Intryck 10
Innehåll 10