Aye, Dark Overlord
Fantasy Flight Games/Stratelibri
4-6
20-40 minuter
250:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Stratelibri är kanske inte det mest kända speltillverkarna. Men de ligger bakom det suveräna Kingsburg och skojfriska Kragmortha. Aye, Dark Overlord! utspelar sig i samma värld som det senare och här möter vi åter den onda härskaren Rigor Mortis och hans inkompetenta goblin-tjänare.

Spelet innehåller 165 kort och två regelvarianter på hur man kan spela. Den ena är mer fri och beroende av spelarnas fantasi, medan den andra har mer regler. Den fria varianten påminner om spel som Once upon a time. En spelare tar rollen som Rigor mortis medan de andra är hans tjänare. Tjänarna skall sedan, med inspiration från korten förklara varför de misslyckats med en uppgift som Rigor mortis hittar på eller att skylla ifrån sig på de andra tjänarna. Om härskaren inte gillar undanflykterna så delar han ut ”förtvinande blickar”. När en spelare fått tre sådana har han förlorat och en ny omgång startar med den spelaren som Rigor Mortis. Det finns alltså ingen egentlig vinnare här, bara en förlorare.

I den andra varianten är reglerna lite striktare. Rollen som Rigor Mortis går runt bordet ett steg i taget. Rigor mortis uppmanar en spelare att förklara sig om sitt misslyckande och när ett kort spelats och en förklaring getts kan historien skickas vidare, utmanas eller tas över. Hela tiden finns risken att en spelare inte kan spela den typ av kort som krävs. Då får den spelaren en förtvinande blick. Vid den tredje är spelet slut och då vinner den som har lyckats spela flest kort.

De båda varianterna känns väldigt olika. Den andra tar längre tid, men är mer strukturerad om det är vad man vill ha. Här finns också en klar vinnare. Däremot blir inte historierna som spelarna berättar tillsammans lika ingående och engagerande som i första varianten. Jag gillade den första bäst, men det är en smaksak. Båda varianterna gav många skratt. Spelet har fina, skojiga, illustrationer och håller bra kvalitet.

Sätt ditt eget betyg på Aye, Dark Overlord!

Intryck 8,5
Innehåll 8,5