Hearts of Iron III
300:-
  Intryck: 8     Innehåll: 10   18

Det bästa spel paradox har gjort – hittills!
När jag nu ska sammanfatta mina intryck av Hearts of Irons III måste jag börja med att säga att jag efter att ha både provat betan och spelat spelet i tre veckor är jag inte färdig. Det finns mer att lära och upptäcka och hela delar och aspekter att bemästra. Det är spelets stora styrka och samtidigt en stor utmaning för nya spelare.
Det handlar om att ikläda sig rollen som en av världens nationer straxt före eller under 2:a världskriget och styra dess öde genom kriget. Spelets ambition är att du ska få förutsättningar så nära verkligheten som möjligt och kunna sträva mot samma mål och öde som nationens historiska eller välja helt egna. I båda fallen får man naturligtvis räkna med att historien inte löper problemfritt, men verktygen och förutsättningarna du har simulerar de som nationerna hade att tillgå.

Sedan den förra varianten av Hearts of Irons har mycket förändrats och förnyats. Borta är händelser som styr in dig i kriget vid vissa datum och vid vissa förutsättningar. De är istället ersatta med beslut som öppnas för dig när olika förutsättningar som du ofta kan styra helt eller delvis uppnås och naturligtvis välja att genomföra beslutet eller ej. Även diplomati, spionage, forskning, politik och handel har gjorts om.
Men nog sagt om det, spelet är ett krigsspel, det handlar om att bygga divisioner, flottstyrkor och flyg för att kunna besegra sina fiender. Det är också här man lagt sitt krut. Divisioner sätts nu samman fritt av olika element, infanteribrigader, pansarregementen och ingenjörsförband och många andra till divisioner som passar dig och de uppgifter du vill ge dem. Nytt och spännande är även att divisionerna sedan sätts samman i kårer, arméer, armékårer och slutligen i fronter. Dessa olika nivåer med tillhörande högkvarter kan man sedan styra själv eller lämna över till generalerna (AI:n) att sköta, ge bara ett eller flera mål så försöker de uppnå dem, om möjligt, annars får du veta vilka resurser som krävs (pansarbrigader, infanteri och annat) för att klara uppgiften. Därmed inte sagt att det är lätt, ger du ogenomtänkta order så får du resultat därefter. Vidare så kan inte AI:n veta vad du ger för order till andra förband, så ger du order till förband för långt ned i kedjan kommer alla kräva mer resurser för att lösa uppgiften, hade du istället gett order till förbandet som kontrollerar dessa så hade de alla tagits med i beräkningarna och samordnats. Men naturligtvis till priset av att du inte kan detaljstyra förbandens framryckning. Flottor kan även de tilldelas olika högkvarter och används då av dessa för att understödja dess mål. Samma sak med flygvapnet, jaktplanen kommer att bevaka ditt luftrum och attackflyg understödja markstyrkornas strider mot fienden.
Du kanske frågar dig varför du skulle vilja lämna över kontrollen av dina arméer helt eller delvis till AI:n. Svaret är att världen är stor! Med drygt 14 000 provinser i världen och 100-tals divisioner att kontrollera för stormakterna är det nästan en förutsättning. Därför kan du även lämna över andra aspekter som diplomati, forskning eller spionage till dina ministrar (AI:n igen).
Sedan måste jag nämna systemet med bränsle och förnödenheter, dina soldater slåss inget vidare utan ammunition, diesel, limpor och cigaretter helt enkelt. För att få fram detta krävs att du har dem och att det finns tillräcklig transportkapacitet, längs vägar/järnvägar eller via hamnar. Annars sjunker snabbt dina truppers effektivitet och de riskerar att bli stående.

Grafik, gränssnitt och tillbehör
Spelet är i 3D-grafik och har många olika visningslägen för kartan. Tyvärr är färgsättningen och tydligheten inte allt man kan önska sig. Det finns två lägen för att åskådliggöra trupper på kartan, Nato-markörer (boxar med symboler) eller ”sprites” det vill säga små figurer. Paradox säljer till och med två uppsättningar landsunika ”sprites”, det är dock inte min kopp thé så jag har inte så mycket att säga om dem.
Användargränssnittet är ok, men med några små irriterande ”hörn” som kan slipas ned i kommande patchar.
Om vi lyfter blicken från spelet och tittar på manualer så är den för första gången rätt aktuell och omfattar det man behöver veta för att spela. För att spela framgångsrikt behöver man dock även läsa Strategiguiden och helst även Strategiguidens utbyggnad. Manualen och Strategiguiden laddade jag ned tillsammans med spelet från Gamersgate och utbyggnaden kom nyligen ut på spelets forum. Bra!
Samma sak med spelets tutorial, börja där!

Vad tycker jag då om allt detta?
Paradox har som de nästan undantagslöst gör skapat ett spel med nästan oändlig speltid. Som jämförelse skryter andra spel med 120 timmars spel och liknande, vilket i detta sammanhang är småsaker – det har det tagit mig att komma igenom halva kriget… Då ska man säga att det går att spela med alla nationer och att det finns en nästan oändlig mängd strategier att välja att spela varje nation med. Du kan utan problem vika all din fritid till det här spelet, tills vidare. Det finns nya saker att prova, större utmaningar (prova att spela Luxemburg) och nya strategier att utveckla.

Jag älskar det!
Visst det finns lite skönhetsfläckar, AI:n är fortfarande inte riktigt slipad nog ännu, det finns en del udda saker och någon bugg kvar. Jag väntar med spänning på att se nästa patch från Paradox Interactive senare i veckan.

Sammanfattning och betyg
Överlag ser det väldigt bra och inbjudande ut. Dock lider Hearts of Iron III av lite skönhetsfläckar och saktar ned för mycket när man spelat länge, så det kan inte få högsta betyg på detta område.

Innehåll 10