Majesty 2
340:-

Intryck: 6     Innehåll: 4   10

Underhållande mix av Dungeon Keeper och The Sims
Betänk att du är kung och ättling till en dynasti av hjältemodiga härskare som har lämnat dig ett rike utan yttre hot eller inre fiender. Förstå ångesten att inte ha några hjältedåd att utföra eftersom allt redan är gjort. Skulle inte du också frammanat en demon för att ha en situation att visa ditt mod i? Kanske inte, men så börjar historien i Majesty 2. Din förfader för många generationer sedan frammanade en demonprins för att visa sin storhet men misslyckades att besegra den och nu har den styrt ditt kungadöme i 500 år. Det är dags att ge igen och återta din rättmätiga tron.

Majesty 2 kallar sig själv en kungadömessimulator och påminner lite om spel som The Sims och Dungeon Keeper. Man har ingen direkt kontroll över individer i spelet utan hanterar resurser och prioriteringar. Med andra ord kan spelet i princip sköta sig själv stundvis, men det finns oftast saker att göra. Och händer det inget kan man skruva upp spelhastigheten tills det inträffar någonting.

Grundtanken i spelet är att man bygger olika typer av gillen som man sedan rekryterar hjältar ifrån. Det finns de klassiska typerna såsom krigare, spanare, magiker och tjuv men även en del lite mer ovanliga som man upptäcker senare i spelet. Via gillena kan man även forska fram nya förmågor till sina hjältar. Antalet samtida hjältar i spel är begränsat till tre per gillesbyggnad så det handlar aldrig om några arméer att styra runt. Man kan även bygga vakttorn som sedan får en tillhörande patrullerande vakt. Det är utvecklarnas mening att alltför många hjältar inte ska finnas samtidigt då de kostar mer för varje byggnad utöver den första av varje sort.

Varje hjälte fungerar som en klassisk karaktär i ett datorrollspel med nivåer, utrustning och förmågor. Skillnaden är att du inte själv styr hjältarna utan de sköts av en A.I. som bedömer hur de ska agera. Att få sina trupper styrda av datorn kan i många spel innebära stor frustration men i Majesty fungerar det väl, framförallt för att hjältarna, även när de gör dumma saker, gör saker konsekvent. Man kan ge uppdrag till sina hjältar genom att utfästa belöningar för utförda handlingar. Systemet fungerar som så att man placerar flaggor på platser eller objekt och sen kan hjältarna få belöningen genom att undvika, försvara, upptäcka eller förstöra det flaggan är fäst på.

Spelet börjar med en översiktskarta över hela riket där man kan välja vilket uppdrag man vill ta sig an härnäst. Det finns tyvärr sällan särskilt mycket val utan som mest har man två platser att välja mellan och tar man den ena måste oftast ta den andra direkt efter. Det är lite synd eftersom man här hade kunnat utveckla historien en hel del och kanske till och med skrivit en riktig berättelse. Som det är nu så består berättelsen i spelet av små tal som hålls av din rådgivare inför varje uppdrag, men de kopplar sällan till den övergripande historien utan försöker mest vara lite lustiga.

Spelet är överlag ganska enkelt när man väl kommit på formeln för vilken ordning man ska bygga saker när man börjar på varje uppdrag. Det finns ett 20-tal uppdrag som bör klaras av på mindre än 12 timmar av de flesta vana datorspelare. Det finns många saker i spelet som hade kunnat bli bättre med lite bättre balansering av hjälteklasserna så att de hade varit mer av den klassiska sten-sax-påse-indelningen.

Den här uppföljaren följer sin föregångare väldigt nära i spåren och bjuder inte på några nya tankar. Det är lite fler klasser, lite snyggare och något bättre gränssnitt men jag anser att man bör utveckla en spelidé mer på nio år. Det känns tyvärr som det saknas passion för spelet utan man har tagit en gammal idé och snyggat upp den lite för att kunna sälja den en gång till. Jag kan själv komma på många saker som hade kunnat förbättra och fördjupa spelupplevelsen som borde varit med. Majesty 2 är ett underhållande spel som tyvärr inte varar så länge och som kunde varit så mycket mer vilket gör att jag lämnar det med viss besvikelse.

Text: Thomas Larsson

Sätt ditt eget betyg på Majesty 2!