Call of Juarez – Bound in blood
Techland
Ubisoft
Action
370:-

Härlig westernsaga med alla ingredienser
Lite då och då får vi westernälskare tillfälle att glädjas över ett nytt spel i vår favoritmiljö. Ofta är spelen i sig någonstans mellan medelmåttiga och bra men miljön gör att man sitter kvar och spelar istället för att byta in det mot något annat nästa gång man är i spelbutiken. Nu är det dags för Call of Juarez – Bound in blood. Detta är andra gången vi får stifta bekantskap med bröderna McCall men själva storyn är en prequel till det första spelet.

Call of Juarez är ett traditionellt FPS (first person shooter) i westernmiljö. Storyn tar sin början under inbördeskriget och man får sedan följa tre bröder när de tvingas lämna sitt hem och bege sig till Mexiko för att undkomma både lagen och en något galen sydstatsgeneral.

Storyn är riktigt bra, en härlig westernsaga med alla ingredienser. Slutet har jag hört att vissa kan tycka är lite förutsägbart men de flesta, mig själv inräknat, kallar det klassiskt i ordets bästa bemärkelse.

Man kan spela som båda bröderna och det har naturligtvis båda sina fördelar. Ray är tuffare och kan använda två revolvrar samtidigt vilket inte bara är dödligt utan också väldigt kul. Thomas är inte lika tålig men är bra med gevär och kan också använda sig av pilbågar vilket är både tyst och effektivt. Att man kan variera vilken av bröderna man vill spela i de olika kapitlen gör det omspelningsvärdet mycket högre då man gärna spelar om en bana med den andra brodern.

De olika kapitlen, eller rättare sagt ”banorna” är varierande vad gäller miljöer, allt från inbördeskrigets skyttegravar till gruvor och indiantäta skogar. Vi pratar ändå om banor med liten möjlighet att gå utanför ramarna vilket ibland känns begränsande om man vill vara lite mer taktisk i sitt spelande. Det finns också en riktigt tråkig sak och det är att alla banor är uppbyggda på samma sätt med en duell på slutet och då duellerna i sig inte är särskilt utmanande känns det inte särskilt genomarbetat eller fantasifullt.

Det finns några områden där man får möjlighet att köpa på sig nya vapen och ta sig an några olika sidouppdrag. Sidouppdragen gör det lite mer varierat även om de också är ganska styrda. De är inte heller särskilt många och på det hela taget känns det som att man skulle kunnat göra lite mer med dessa sidouppdrag som exempelvis att knyta dem till storyn.

Som alla FPS:er av dags datum så finns det möjlighet att spela online med andra. Det är ett bra onlineläge där bättre opponenter ger mer belöning att skjuta än de som är sämre vilket gör det lite lättare för n00bsen att klara sig. Det som däremot saknas är möjligheten för två spelare att kunna spela storyn tillsammans. Man kan tycka att med två bröder borde det vara upplagt att göra något bra men uppenbarligen att spelutvecklaren andra tankar.

Grafiken varierar från att vara helt ok till helt fantastisk som vissa delar av miljöerna i spelet. Att alla fiender har samma ansikte är exempel på lite mindre bra grafikarbete. I början på kapitlen har man valt en tecknad stil istället för cut-scenes för att föra historien framåt. De ser bra ut och eftersom storyn innehåller mycket speaker kan man tro att det hade blivit för mycket att göra det med bara cut-scenes.

Ljudet i spelet är genomgående bra. Röstskådespelarna är det som står ut mest med både känsla och inlevelse. På det hela taget är det mycket bra och den känslan man får när man spelar är som att man är med och medverkar i en klassisk westernrulle.

Sammantaget är Call of Juarez är ett bra spel. Som rent FPS är det dock inget som tillhör den absoluta toppen men tillräckligt bra för att det tillsammans med den klassiska storyn och multiplayerläget ge många timmars underhållning. Visst måste man tycka miljön är kul för att få ut det mesta av spelet, men om du gör det så tycker jag du borde se till att ha ett ex hemma.

Text: Peter Hedman

Sätt ditt eget betyg på Call of Juarez – Bound in blood!