Rogue Trader
Rogue Trader
400
550:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

Omöjligt att inte svepas med av anslaget
När numera saligt insomnade Black Library gav ut Dark Heresy för ett par år sedan var det en dröm som gick i uppfyllelse för många gamla figurspelare. 20 år efter att den första regelboken  till Warhammer 40.000 släpptes öppnade äntligen Games Workshop dörren för rollspel i sin väldigt brittiska och barockfuturistiska spelvärld. Men glädjen hos fansen byttes snart ut i förvåning och besvikelse i vissa läger: Dark Heresy lät bara spelarna spela neofascistoida inkvisitorlärlingar och visade bara upp en liten avgränsad strimma av den enorma världen, här fanns inte en space marine i sikte.

I Rogue Trader presenteras en ny tårtbit av den mörka galaxen och den här gången har konstruktörerna vänt på perspektivet ordentligt. På 400 fullmatade sidor målar Ross Watson och medförfattarna från Fantasy Flight Games upp en storslagen vision av majestätiska rymdskepp, dekadenta handelsdynastier och en närmast bedövande total makt. Sedan ger de spelarna nycklarna till allting och säger: ”gör vad ni vill!”. Det är med andra ord raka motsatsen till Dark Heresys relativt nedtonade blandning av undersökning och skräck. Eller, för att dra en plågad jämförelse: Rogue Trader är Foresters Hornblower i en Star Destroyer korsat med Grand Theft Auto 4:s gör-vad-du-vill-anda till tonerna av en urspårad Wagneropera. Multiplicerat med hundra.

Det jag försöker säga är att det här är ett rollspel med en både ovanlig och extrem premiss som utspelar sig i en spelvärld som i sig är närmast parodiskt storslagen. Så här: en av spelarna gestaltar en Rogue Trader, en frifräsande handelsman och ättling till en mäktig dynasti. Resten är hans rådgivare och kumpaner. Tillsammans styr de över ett flera kilometer långt rymdskepp med tiotusentals man i besättningen och en skeppskassa värd en mindre måne.

Regelsystemet är identiskt med det i Dark Heresy. Det vill säga en modifierad och klassbaserad variant av det som från början byggdes för andra utgåvan av Warhammer Fantasy Roleplay. Det är fortfarande 1T100 mot egenskaps- eller färdighetsvärde och modifierat efter svårighetsgrad och omständigheter som utgör spelets grundmekanik. Det här kommer antagligen att göra en del besvikna, för ungefär en tredjedel av boken består av mer eller mindre exakt samma innehåll som Dark Heresy. Det är först i den andra halvan som spelet verkligen lyfter. Här finns enkla och lätthanterliga regler för att bygga sitt eget skepp, smått briljanta rymdstridsregler som utlovar maffiga och dramatiska drabbningar och snygg resurshantering i och med hanterandet av skeppets besättning och moral.

Kanske viktigast är införandet av Profit och Endeavours. Profit är ett abstrakt värde som symboliserar spelarnas förmögenhet, resurser och sociala status. En grupp med högt värde kan rekrytera en mindre armé utan problem och invadera paradisplaneten i grannsystemet medan de som har mindre kan få kämpa bara för att hitta reservdelar till sitt en gång så ståtliga skepp. Endeavours är gruppens gemensamma mål och uppfyllandet av dessa ökar på profitvärdet. Det kan vara allt från att etablera en ny handelsrutt, till att kartlägga en okänd del av galaxen till att upprätta en serie kolonier för sitt eget höga nöjes skull. Endeavours kan vara ramen till en kampanj, grunden till ett äventyr eller om spelarna föredrar det, bara verka i bakgrunden mellan vanliga äventyr.

Rogue Trader har en del problem, det bygger på en regelgrund som fokuserar på karaktärerna när spelet handlar mer om att karva ut sitt eget imperium. Spelarnas makt och resurser sätter ibland krokben för motivationen att ge sig ut på äventyrande och de tekniskt skickliga illustrationerna är ibland så fåniga att jag rodnar. Men i slutändan är det omöjligt att inte svepas med av det närmast svindlande storslagna anslaget. För vem har inte en liten megalomanisk 12-åring i sig som vill styra kilometerlånga kryssare genom nebulosamoln, bomba konkurrerande kolonier till smulor och bygga monument till sin egen ära?

Sätt ditt eget betyg på Rogue Trader!

Intryck 9
Sammanlagt betyg 16