Buffy the Vampire Slayer, the Game
Hasbro
2-5
90 minuter

400:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

”Into every generation a Slayer is born.” Känner du igen det här? Då är det här spelet definitivt något för dig. Om du inte känner igen det här och hör till dem som inte associerar namnet Buffy med en blond kick-assbrud med seriösa kärleksproblem så är det här fortfarande ett spel för dig. Tro det eller ej, men det här är ett roligt spel.

Det utspelar sig i Sunnydale, en liten stad i Kalifornien som har allvarliga problem med sin demonpopulation. Att den finns är det minsta av dem. Ett av de värre är att staden ligger ovanpå en direktlänk till helvetet. En dag börjar dock en ung flicka vid namn Buffy i skolan där och saker börjar ljusna. Buffy har nämligen ett uppdrag, att döda alla demoner, vampyrer och onda kreatur som kommer i hennes väg.

I spelet antar man rollerna av Buffy och tre av hennes närmaste vänner och bekämpar den ondska man möter. Om man är god, vill säga. Det är nämligen just denna aspekt som gör spelet till mer än vad jag förväntat mig, en av spelarna antar rollen som the Big Bad, och använder all sin energi till att förgöra Buffy och hennes kompanjoner.

Spelet går snabbt att komma underfund med, det finns tydliga och klara mål vilken sida man än spelar. Det erbjuder variation då man kan välja mellan fyra olika ondingar, var och en från någon av de första fyra säsongerna av tv-serien och de bägge sidorna har olika uppgifter varje gång. Det kan dock bli något obalanserat till fördel för de goda, de behöver oftast bara ta kål på en av de onda, deras ledare, medan ondingarna oftast behöver ta ut hela gänget med vampyrdräpare, varulvar och häxor. Dessutom riskerar det att bli lite enformigt efter några omgångar, men trots detta är det ett roligt spel.

Spelpjäserna är illustrerade med bilder ur serien, vilket ger lite extra stämning, men spelplanen är i sig ganska tråkig. Den fyller sitt syfte bra och bara de olika ställen man startar på som ond ger i sig variation i spelet, men rent utseendemässigt är den lite trist. Platt och beige skulle jag vilja säga, men det skulle på sätt och vis vara en lögn då det finns både höjdskillnader och färgkaskader. Ändå, låt oss säga att den saknar djup. Kanske är det just det som saknas i hela spelet, djup. Det krävs inte strategiskt tänkande i någon större utsträckning, man spelar med öppna kort – bokstavligt talat – och mycket lämnas åt slumpen via tärnings-slag.

Tycker du om tv-serien så kommer du utan tvekan att tycka om det här, det har bra stämning och känns troget, även speltekniskt. Tillhör du den andra gruppen människor, de som inte har någon relation till Buffy så måste jag säga att det finns roligare spel på marknaden att lägga pengar på men tveka inte att spela om någon erbjuder dig, det är några timmars bra underhållning.

Text: Petra Sahlin

Sätt ditt eget betyg på Buffy the Vampire Slayer, the Game!

Totalt har 3 personer röstat.