FantasyCraft
Crafty Games
d20 OGL
400
439:-
  Intryck: 9     Innehåll: 8   17

Precis som Paizos nysläppta Pathfinder är FantasyCraft är ett nytt rollspel som vill ta vid där Dungeons & Dragons 3.5 slutade. Men vi ska se att det inte bara är ett D&D med buggfixar, utan står på egna starka ben.

Spelet är utgivet av Crafty Games som tidigare gett ut SpyCraft. FantasyCraft bygger även det på OGL-licensen. Men till skillnad från Pathfinder, som känns som en ”patch” till D&D3.5, är det här ett helt eget spel som skrivits från grunden. Spelet är det första med Crafty Games nya spelmotor MasterCraft, men en del känns igen från SpyCraft.

Boken är ca 400 sidor i samma format som de flesta amerikanska rollspel, med hårdpärm och svartvit inlaga. Layouten är lättläst, ganska snygg med många, drivet tecknade, bilder i nån slags seriestil jag gillar. Omslagsbilden är mer kul än snygg, med sitt perspektiv från en drakes mun, men funkar. Det finns både en ordentlig innehållsförteckning och ett register.

En verktygslåda fylld med möjligheter
FantasyCraft är ett rollspel för den som vill ha en ordentligt tilltagen verkygslåda för att bygga just det fantasyspel man vill ha, och använda till den spelstil man föredrar. På det sättet är det mer likt spel som True20 än D&D. Till skillnad från många andra rollspel med den ambitionen är FantasyCraft komplett, med rejäla avsnitt om monster och monsterskapande, världsbyggande, spelledartips och annat det brukar snålas med i grundböcker. Så länge man håller sig till kampanjer på allt utom verkligt ”hög-level-spel” behöver man bara den här boken.

Det första man lägger märke till när man skapar sin första rollperson är att man har betydligt mer valmöjligheter än vanligt. Utöver ras och klass har man också en specialitet, vad man gjort innan man började äventyra. Många av de vanliga klasserna är specialiteter i FantasyCraft, som cleric eller barbarian. Mänskliga rollpersoner har även nåt som kallas talanger för ytterligare variation. Utöver de vanliga fantasyraserna kan man direkt spela drake, jätte eller ent, med mera. Överhuvudtaget är det mesta i spelet konceptbaserat; tänk ut det koncept du vill ha, och bygg det du vill till det.

Man har 12 klasser att välja på plus 6 expert-klasser. Flera klasser är tänkta till annat än strid i första hand(!) och majoriteten av dem är inte spellcasters. Man har även många välskrivna Feats att laborera med.

Action-dice
FantasyCraft har Action-dice både för spelarna och spelledaren, som används till att förbättra slag och liknade, men även som narrativt stöd vid historieberättande. De kan t o m användas för att införa olika element i handlingen och annat samberättande. Spelet uppmuntar att man bränner dem, man får nya vid varje speltillfälle.

Strid och magi
Stridskapitlet är det kortaste, endast ca 20 sidor. Stridssystemet är fullt av möjlighter; det finns massor med tricks man kan göra i strid, det är fortfarande ett väldigt speligt system. FantasyCraft har att system med Wound Points och Vitality Points istället för hp. WP är riktig, fysisk skada, medan VP är förmågan att undvika att bli träffad. De senare ökar med den nivå man är på och är lättast att få tillbaka. De flesta attacker går först på VP och sedan WP, medan riktigt otäcka går på Wounds direkt. Det fungerar bra, och ger en matinékänsla åt striderna utan att kännas lika orimligt som vanliga hp.

Magin i FantasyCraft är färdighetsbaserad. Man får ett visst antal poäng att bränna vid varje scen. Som med allt annat kan man få fram varierade och intressanta magiker.

Varelser och världsbyggande
Här är det tydligt att FantasyCraft är en välfylld verktygslåda. Systemet uppmanar till att bygga egna monster, och ger verktygen att göra det. Världsavsnittet hjälper spelledaren att skapa den värld han vill genom att ställa frågor. Det finns stöd för allt från en hårdkokt S&S-kampanj med mycket svärdvingande och lite magi till übermagiska kampanjer inriktade på palatsintriger.

Världen interagerar mycket mer med spelarna regelmässigt, om man vill. Ryktbarhet är viktigare än guld, för att man får favörer och inflytande, om man tar ett bad och snyggar till sig får man bättre resultat på vissa slag och att äta ordentligt påverkar ens förmåga att stå emot utmattning.

Sammanfattning
En sak hindrar att FantasyCraft får full pott när det gäller innehåll, och det är det saknade stödet för spel på de högsta nivåerna, nu är det ”bara” en 9,5:a. Det är ingen vågad gissning att det stödet kommer i en expansion, det antyds redan boken. Det största problemet är dock D&D4; det kan vara svårt att övertyga spelgruppen att prova det här istället. Fast om ni tillhör de som föredrog 3.5, eller är öppensinnade nog, är FantasyCraft ett givet köp, det är komplett, vitalt, inspirerande, med en balans mellan historieberättande och strid, och fullpackat med allt man behöver och lite till.

Text: Tomas Arfert

Sätt ditt eget betyg på FantasyCraft!

Innehåll 8