Supernatural
Margaret Weis Productions
Cortex
184
349:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

Supernatural är, som du kanske redan vet, en TV-serie om de monsterjagande bröderna Dean och Sam Winchester, som blandar skräck, action, humor, demoner, rock i bilstereon och apokalypsen. Det måste väl vara något som vore perfekt för ett rollspel, eller?

OK, jag måste omedelbart erkänna att jag är rätt svag för Supernatural, och jag brukar inte missa ett enda avsnitt när det går. Därför blev jag givetvis glad när jag såg att TV-serien hade kommit som rollspel, skriven av Jamie Chambers, samma kille som bland annat ligger bakom rollspelen Serenity och Battlestar Galactica. Dessutom så fyller Supernatural en nisch som vart tom sedan Chill/Chock slutade publiceras; nämligen ”monster of the week”, där relativt vanliga människor konfronteras med övernaturligheter, och slår tillbaka. Men spelet är naturligtvis också lämpligt för långa kampanjer, på samma sätt som grundhistorien i TV-serien, som har blivit allt viktigare efter några säsonger.

Första intryck
Supernatural är skrivet med ett direkt tilltal till läsaren, som om det vore Dean eller någon annan i TV-serien som pratade. Rätt hårdkokt med en hel del självironisk humor med andra ord. Det är ett stilistiskt grepp som fungerar riktigt bra, mycket tack vare att Jamie Chambers är riktigt bra på att skriva och förmedla stämningen perfekt. Överhuvudtaget är det här något jag skulle vilja se mer av i rollspel, om det görs lika bra som här.

Men allt är inte med glimten i ögat; Supernatural är kanske den mest nihilistiska amerikanska TV-serien i genren ”underhållning”. ALLA dör, och de dör på otrevliga sätt, och en del gör det dessutom flera gånger. Det framgår också med all önskvärd tydlighet i spelet, genom att hela boken på ett sätt är en enda lång stämningstext.

Själva boken är helt i fyrfärg och ganska tunn för att vara ett amerikanskt rollspel, endast 184 sidor. Layouten är helt ok, med lättläst brödtext, post-it-lappar med anteckningar, stämningshöjande tidningsurklipp och likande. Alla bilder i boken är foton från TV-serien, vilket jag normalt är allergisk mot i rollspel, men här fungerar det. Kanske för att hela boken är så tajt kopplad textmässigt med TV-serien, på samma sätt som Serenity-spelet var.

Kompetent system och mycket för spelledaren
De som läst Jamie Chambers tidigare spel, som Serenity och Battlestar Galactica, kommer känna igen Cortex, som spelsystemet kallas. Här har systemet förfinats ytterligare och anpassats till kampanjen. Det är lagom traditionellt, med möjligheter för spelarna att påverka berättelsen utöver rollpersonernas handlingar.

Rollpersonerna har bland annat fördelar och nackdelar, kallade Assets och Complicaions, men det senare kan även användas för att skaffa ”valutan” för historieberättande, Plot Points utöver att ge fler fördelar som är vanligt i andra spel. När man använder sina nackdelar på ett kreativt sätt i spel så kan man bli belönad med fler Plot Points. De kan man sedan använda på olika sätt för att påverka handlingen, dels genom att helt enkelt förbättra tärningsslag till att införa personer eller andra element i handlingen (som ”givetvis hade jag en säck salt i bakluckan” eller ”det finns en ritual för det där”).

Annars finns det regler, lagom korta, för det mesta man kan tänka sig behöva hantera. Däremot finns det inte ett magisystem. Det känns bra, eftersom det skulle ge spelet fel fokus, och inte heller vara i linje med TV-serien.

Den bästa delen av boken är nog den för spelledaren. De ger konkreta tips för bra spelledande, hur man sätter upp olika typer av kampanjer, hur man ger rätt atmosfär, och hur man sätter upp äventyr i TV-seriens anda. Det finns även beskrivningar av olika typer av monster och hur man använder vanligt folk (som småstadssheriffer eller servitriser) i spelet, och olika platser för äventyr.

Till sist finns även avsnittet Music to Hunt by, en låtlista på vad man lämpligen bör spela på 8-track-kassettbandspelaren i sin Cheva Impala. Sånt får pluspoäng av mig.

Sammanfattningsvis...
...skulle jag vilja säga att Supernatural är ett väldigt bra nybörjarspel av flera olika anledningar. Det är tillräckligt komplett trots att det inte är så många sidor, och lätt att hitta på egna saker till, det utspelar sig i en bekant värld som inte kräver massor av tid att sätta sig in i, reglerna är – även om de inte är helt enkla – bra förklarade, och boken innehåller en bra spelledardel. Samtidigt ger det mer erfarna spelare och spelledare möjlighet till långa, karaktärsdrivna kampanjer. Gillar man genren så är det absolut värt att ta en närmare titt på.

Text: Tomas Arfert

Sätt ditt eget betyg på Supernatural!