Matiné
Urverk
Matiné
120
160:-

Intryck: 5     Innehåll: 5   10

Matiné är en remix på -91 års utgåva av Drakar och Demoner. I grunden ligger alltså Chaosiums Basic Role-playing system, något förenklat och nedslimmat, i alla fall enligt författaren Rickard Elimää. Regelmässigt skiljer det sig ifrån Basic Role-playing på ett par punkter: storlek och intelligens från gamla Drakar och Demoner har ersatts med skarpsinne och vaksamhet, och det finns ett poängsystem som tillåter att jag köper mina grundegenskaper istället för att slå fram dem, även om det också är tillåtet.

I Matiné finns ett system med fem arketyper som avgör hur många färdigheter jag får köpa inom en viss grundegenskapskategori. Arketyperna är den bildade (lämplig för rollpersoner med fokus på skarpsinne), den brottsliga (smidighet), den strövande (vaksamhet), den stridslystna (fysik) och den sällskapliga (karisma). Matiné har också olika startnivåer på kampanjer, låg, filmisk och episk, där den episka nivån har högst antal poäng att fördela över färdigheter.

Det finns en egenskap som heter Bekant som utgår från egenskapen karisma (jag har alltså lika många poäng i Bekant som i karisma). Bekant låter mig använda mina poäng när jag vill påverka spelet genom att vara just bekant med en av spelledarpersonerna eller om jag själv vill införa en bekantskap i spelet. Utöver det har Elimää infört Gud-egenskapen. Gud baseras på psyke och ger mig ett automatiskt lyckat slag i en knivig situation. Gud kan också användas för att skaffa förmågor som ger fördelar i olika situationer.

Rykte finns med, och mina poäng i Gud motsvarar hur vitt spritt mitt rykte är. Exakt hur spelledaren använder rykte är upp till henne.

Färdighetsslag sker som i de flesta BRP-system. 1T20 slås mot färdighetsvärdet eller grundegenskapen. Får jag under eller lika med på tärningen så klarar jag av handlingen jag vill genomföra. Ju närmare mitt värde jag kommer, desto bättre lyckas jag.

Färdigheterna är också indelade i nivåer, som används bland annat när två färdigheter ligger nära varandra och när två rollpersoner samarbetar om ett mål.

Motståndsslag däremot sker på ett bräde, där det gäller att först få ett samlat resultat av 25 för att lyckas. Jag slår alltså flera slag med tärningen mot min motståndare och räknar ihop resultatet. Det känns som en onödigt omständig mekanik.

Det jag har störst problem med är inte koncepten och tankarna bakom spelet, som Elimää går igenom med stor entusiasm. Det är tyvärr språket som känns ofärdigt. Istället för klara exempel finns det luddiga formuleringar som är otydliga för mig som läsare, och jag blir frustrerad över att inte få konkreta förslag på hur Elimää vill att jag skall spela hans rollspel. Jag hade velat ha mer illustrationer, särskilt när Elimää uttryckligen pratar om visuella hjälpmedel, och jag hade velat ha fler konkreta frågeexempel på de ställen han vill att jag skall ställa frågor för att få spelarna att formulera sig.

Informationen är dessutom inte helt logiskt strukturerad. När jag vill läsa om hur exempelvis egenskapen Bekant fungerar får jag läsa på tre olika ställen i boken. Det hade varit bättre att slippa bläddra och leta för att få reda på hur jag får tillbaka mina poäng. Det här är missar som är relativt lätta att undvika och som hade gjort Matiné till ett långt bättre spel.

Grafiskt sett är Matiné ett av de mer genomarbetade svenska indierollspelen. Det är långt ifrån perfekt, men layouten är inte direkt tråkig som i många andra lulu.com-produktioner. Men varför är hela regelboken full med reklam? Samla den sist i boken så slipper jag bli förvirrad av revolvrar strax innan stridskapitlet.

Elimää lovar stort men håller inte riktigt måttet. För att Matiné skall få fram sitt budskap – och det är ett bra budskap som jag definitivt skriver under på – krävs det mindre flum och mer fokus. Ge texterna en bra redaktör och det kommer att bli ett trevligt och slimmat rollspel som har hittat rätt fokus.

Sätt ditt eget betyg på Matiné!

Totalt har 6 personer röstat.
Intryck 5