Rollpersonshäftet till Matiné
Urverk
Matiné
20
80:-

Intryck: 5     Innehåll: 5   10

Rollpersonshäftet till Matiné innehåller den information som grundreglerna saknar till viss del. I rollpersonshäftet får jag en beskrivning på varje färdighet, inte bara ett namn. Jag får också en upprepning av magisystemet från grundreglerna och några vapentabeller. Det finns även en större version av initiativbrädet på baksidan av häftet.

Häftet är på 18 sidor och det är i ett annat format än grundboken. Eftersom det inte ens innehåller ett rollformulär är jag lätt förvånad över storleksbytet. Vad är poängen med att ha två visuellt osammanhängande böcker till samma system? Inte ens logotypen för Matiné syns särskilt väl på omslaget. Det finns heller inte någon direkt information om vad rollpersonshäftet handlar om i häftet. Var är introduktionen, liksom?

Om jag inte hade fått båda böckerna på samma gång hade jag förmodligen inte kopplat att de hängde ihop, och i en köpsituation är det troligt att en spekulant helt går förbi det här häftet.

Det finns ett par problem med att dela upp information på flera böcker. Dels saknas information i grundboken som jag gärna hade velat se just där, främst om färdigheterna, och dels hade det inte varit så svårt att kombinera de två häftena till en lite större bok. Tvärtom tror jag att Matiné hade vunnit på det. Det finns ingen förklaring till varför den här uppdelningen är gjord, men jag misstänker att det skall vara lätt för spelare att få fatt i informationen utan att behöva slå i grundreglerna.

Precis som grundreglerna lider rollpersonshäftet av en stark övertro på spelarens förmåga att utan problem koppla ihop information. Kanske beror det på att samma information som nu är tryckt ligger på samma ställe på spelets hemsida (www.urverkspel.com/matine), och att författaren helt enkelt tyckte att det räckte. Jag vet inte. Jag kliar mig i huvudet, funderar på vad jag skall säga om det här fenomenet, men kommer inte fram till något mer än ett fundersamt “men varför då?”

Sätt ditt eget betyg på Rollpersonshäftet till Matiné!