Carcassonne – New World
Rio Grande Games
2-5
30-60 minuter
300:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Jag har vissa, men absolut inte skyhöga förväntningar när jag öppnar låda till New World – a Carcassonne game av Klaus-Jürgen Wrede. Rio Grande har försett oss med mycket välgjorda spel i bra förpackning de senaste åren.

Vad jag hittar i lådan gör mig inte besviken vid en första anblick; det ser ut nästan exakt som jag hade förväntat mig. Färgglada trägubbar, ungefär som de vanliga hantlangarna från Carcassonne, fast nu med höga hattar i sex olika kulörer. Fem nyanser för spelarna samt två vita så kallade lantmätare som väl egentligen är den stora skillnaden på detta och andra Carcassonne-spel. Brickorna ser trevliga ut men här har jag ett litet klagomål: bakre ytterskiktet är inte ordentligt utstansat på alla ark vilket gör att det inte är helt enkelt att ta loss dem ur arken hela. Det lättaste sättet verkar vara den oförsiktiga taktiken att snärta loss dem genom att sprätta ett finger från tummen, så som man snäpper någon på näsan. Problemet med detta är att brickorna sprätter över hela rummet och att man får kräla på golvet och leta under bordet efter dem.

Spelets regler är skrivna på fyra något överfyllda sidor. Jag tycker inte att alla exempel är nödvändiga eller ens helt korrekta, bl a fattas en bild på en gul hantlangare. Men det är lätt att förstå reglerna och går snabbt att komma igång. Det finns dessutom en förteckning över alla brickor, om man skulle vara böjd åt korträkning eller funderar på om man tappade bort någon bricka när man utförde borttagandet av brickor med sprätt-tekniken. Det finns även en tom bricka så att man kan rita en egen eller ersätta vad man sprätt iväg längst in under soffan.

Nya regler
De två nya regler som skiljer detta Carcassonne från tidigare grundar sig i tanken att byggandet skall ske västerut. Du kan fortfarande bygga åt alla fyra håll men det är de två vita lite större pjäserna kallade ”lantmätare” som ser till att spelplanen avancerar västerut från östkusten. Östkusten respresenteras förövrigt av en lång startbricka som även innehåller poängräkningen och en liten historielektion där vi får lära oss att städerna Jamestown, Plymouth och New York alla grundades under det tidiga 1600-talet. Dessa benämnda städer har ingen ytterligare spelteknisk betydelse som jag först trodde när jag såg baksidan av spelkartongen utan är bara namngivna som kuriosa och för att ge startförutsättningar.

Lantmätarna är en form av poänggivande pådrivare som ständigt driver spelet västerut genom att ta bort hantlangare som lämnats kvar i öst. Detta skapar ett driv framåt och ger nya taktiker för poängsamlande men framför allt förstörande för andra. Detta tilltalar många spelare jag känner men de nya reglerna premierar även till viss del spelförstörande strategier vilket vissa spelare finner negativt för att inte säga direkt vidrigt. Desto roligare för oss andra.

Det påverkar även något styrkan hos de olika roller som hantlangarna kan anta, men den yttäckande bonden som i det här spelet är en jägare som samlar på djurhudar är fortfarande spelets viktigaste poängsamlare. Det är till och med så att jägaren stärkt sin position genom att vara den ende hantlangare som är immun mot lantmätarnas framfart.

Hur står sig spelet i dagens konkurrens?
Carcassonne har som system ett par år på nacken nu och det mesta har ju testats för att sätta fart på liket i form av transfusioner av väldiga floder, styrka hos storbönder, ja man har till och med rest tillbaka till stenåldern och skickat både en drake och en prinsessa att härja bygden. Mina syrliga kommentarer till trots inser jag ju att det fungera för uppenbarligen säljer fortfarande det här brickvändar konceptet.

Jag tror dock inte att New World kommer bli ett spel som spelas på konvent med liv och lust 2011. Tvärt om har det väl vid det laget dykt upp ett Carcassonne på månen där Buzz Aldrin och Neil Armstrong vänder upp kratrar och månlandare. The sky is the limit!

Text: Robert Bjurshagen

Sätt ditt eget betyg på Carcassonne – New World!