FITS
Ravensburger
1-4
30-45 minuter
250:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

FITS, eller Fill In The Spaces som namnet är en förkortning för, var nominerat till Spiel des Jahres, det mest prestigefyllda spelpriset i världen. FITS påminner mycket om Tetris och det är nästan lite konstigt att inget gjort Tetris till brädspel tidigare.

I lådan får man fyra spelramper, en till varje spelare. Ramperna är av plast och lutar nedåt, så det påminner om rutan man spelar Tetris i. Varje spelare har också 16 spelbrickor i plast, i massor av olika former. Alla brickorna har olika former, det finns alltså inga dubbletter. Sist men inte minst har varje spelare två spelplattor med tryck på båda sidorna. Plattornas sidor är numrerade från ett till fyra och en spelomgång av FITS består av en runda på vart och ett av numren.

En runda går till så här: Varje spelare drar ett av de fyra startkorten. På dessa finns en av de brickor varje spelare har, men alla startbrickorna är olika. På så sätt får alla spelarna olika start på rundan; det hade blivit enformigt om alla haft samma startförutsättningar. När alla placerat ut sin startbricka dras ett gemensamt kort. Det visar den bricka alla spelare skall placera i sin ramp. Om det råkar vara den bricka man startade med, står man helt enkelt över tills nästa kort. Placering i rampen sker ungefär som i Tetris: Man lägger brickan högst upp på rampen och låter den glida ner tills den stannar på botten eller på en annan bricka. Till skillnad från Tetris får man inte styra sin bricka när den väl börjat glida neråt. Det går alltså inte att stoppa igen hål som bildats under en tidigare bricka.

Själva målet med utplaceringen av brickorna beror på vilken spelplatta som gäller för tillfället. Den första är den som liknar Tetris mest. Där gäller det att bilda fullständiga rader. Varje rad ger ett pluspoäng och varje hål i raderna ger ett minuspoäng. På den andra plattan finns poäng utplacerade, som man får om man lämnar hål så att de är synliga. Den tredje plattan har också poäng, men även minuspoäng. Minuspoängen vill man alltså täcka över, samtidigt som man lämnar pluspoängen fria. Fjärde plattan har par av symboler utplacerade. Om man lämnar båda symbolerna fria får man poäng, men om bara en syns får man minuspoäng. Efter alla fyra rundor är det den som har mest poäng som vinner.

FITS är väldigt lätt att komma in i och engagerande medan det pågår. Man sitter och önskar att man skall få en viss bricka och får massa huvudbry när den inte kommer. Att pussla och vrida brickorna för att få dem att passa är väldigt kul. Men på något sätt släpper den känslan helt när spelet är över. Jag har spelat FITS ett antal gånger och det känns som om det räcker nu. Det är inte ett spel jag vill spela direkt efter jag spelat en omgång, vilket är en svaghet i ett spel som går så snabbt att spela som FITS.

Problemet beror förmodligen på antalet spelplattor som följer med spelet. Man vet vad som kommer nästa runda och det känns lite trist. Det finns naturligtvis stora möjligheter till expansioner till spelet och det har faktiskt redan kommit ut flera expansioner, en officiell och tre inofficiella. Den officiella kan man ladda hem gratis och skriva ut själv (sök på FITS official expansion). De inofficiella är utgivna av Bezier Games och heter MOTS, LOTS och BOTS. Det finns alltså mycket mer innehåll att hitta men jag kan ändå tycka att det borde funnits mer med i grundlådan, kanske med lite regler för att slumpa vilka plattor som används i en omgång.

Det går också att spela FITS helt själv och i reglerna finns en poängräkningslista som visar hur bra man lyckats. Bra för att öva med om man vill bli bättre på att spela mot andra.

En av FITS fördelar är att alla kan spela det. Det är ett perfekt spel att introducera nykomlingar till brädspelens förlovade värld eller något att spela med släkten över julhelgen. Speciellt bra är det förmodligen på att locka de som gillar Tetris, av naturliga skäl. Sedan, när man tröttnat på FITS så kan man ta fram något annat, bättre och kanske mer avancerat. Då är de redan fast. Mohahahahaha!

Sätt ditt eget betyg på FITS!

Intryck 6
Sammanlagt betyg 13