Gonzaga
DaVinci Games
2-4
45 minuter
350:-

daVinci games är mest kända för små enkla kortspel, men inför årets spelmässa i Essen lät de oss veta att de skulle släppa sitt mest ambitiösa spel hittills. Och jag måste säga att de med Gonzaga håller vad de lovade.

I Gonzaga tar spelarna på sig rollerna som varsin adelsfamilj som skall sprida sitt inflytande över det medeltida Europa. Det gäller att placera ut sina förläningar och ta kontroll över städer och hamnar, för att i slutändan skaffa sig mest poäng.

Spelets låda är full till bristningsgränsen. Varje spelare får en uppsättning förläningar. Dessa består av tre eller fyra hexagoner som sitter ihop på olika sätt. Man får också en uppsättning regionskort, orderkort och förläningskort, plus sex ringar. Spelbrädet består av en karta över Europa med sex olika regioner, allt uppdelat i hexagoner med städer och hamnar utplacerade. Hamnarna och städerna har olika symboler i trissar eller fyrtal. Med följer också ett antal brickor för att avgöra vilket scenario man spelar och uppdragskort som visar sex städer som ger extra poäng beroende på hur många av dem man lyckas kontrollera i slutet av spelet.

En spelrunda i Gonzaga spelas gemensamt och börjar med att alla spelare drar ett kort för att se vilken förläning de skall placera den här rundan. Sedan tar alla sina regions- och orderkort för att planera sin runda. Regionskorten visar i vilken region som minst en av förläningens hexagoner skall placeras. Orderkorten visar på vilket sätt förläningen skall placeras. Det finns tre varianter: placera på en eller två hamnar, men inte på en stad; placera på noll till tre städer, men inte på en hamn; placera på både hamn och stad eller placera ut en till två ringar. I det sista fallet får man alltså välja på att placera ut sin förläning eller att placera ut ringar. Ringarna kan placeras på andras förläningar och är ett sätt att kunna dela kontrollen över hexagoner.

Varje orderkort har också en bokstav som avgör i vilken ordning de utförs. Det finns ett fjärde orderkort, som ger högst initiativ till ett annat orderkort, men det kostar en av dina sex ringar, som du kanske hellre vill placera på kartan. De olika förläningarna har även nummer på sig, som avgör vem som får initiativet om flera spelare har samma order.

När alla visat vilka kort de valt placerar den med först initiativ helt enkelt ut sin förläning på kartan, utifrån den region och den order som valdes. Sedan följer man initiativordningen tills alla placerat ut sin förläning eller väljer att inte göra det. Spelarna får då poäng för varje stad och/eller hamn de placerat sin förläning på inklusive bonuspoäng om man tagit kontroll över tre hamnar med samma symbol. Observera att ringar också räknas som förläningar men de täcker bara en hexagon.

Nu kommer det kluriga, för i nästa runda får man inte använda samma regions- och orderkort som förra rundan. De kommer inte tillbaka förrän nästa runda igen, så det gäller att planera sina drag så att man alltid kan göra så mycket som möjligt av situationen. Spelet fortsätter tills det bara finns tre hamnar/städer som inte är täckta av en förläning eller tills alla förläningar har använts. Spelarna får då poäng för sina uppdragskort, plus extra poäng till den som har störst sammanhängande förläningsnätverk. Mest poäng vinner.

Gonzaga är klurigt och bitvis frustrerande, men på det där bra sättet som vissa spel lyckas med. Det finns mycket att göra, många sätt att skaffa poäng på och det ger spelet bra omspelbarhet. Man kan helt enkelt vinna på att göra olika saker, även om man oftast behöver göra lite av varje. Det går att analysera vad ens motspelare antagligen planerar att göra utifrån formen på deras förläning, vad de gjorde förra rundan och vad de gjort hittills i spelet, vilket gör att det alltid finns mycket att ta hänsyn till förutom vad du själv vill göra. Eftersom man kan blockera varandras utplacering är det nödvändigt att försöka förstå vad de andra spelarna täcker göra. Kan man det ökar vinstchanserna i Gonzaga mycket.

Sätt ditt eget betyg på Gonzaga!

Innehåll 8
Sammanlagt betyg 16