Infinite City
Alderac Entertainment Group
2-6
45 minuter
350:-

Intryck: 6     Innehåll: 4   10

”Tiderna är bra, det ekonomiska läget är på uppgång, arbetarna strömmar in och världens största stad expanderar exponentiellt. Men bara en korporation kan ta kontrollen över allt. Kommer det bli din?” Så lyder bakgrundstexten till Infinite City. Spelarna tar rollerna som varsin korporation och det gäller att samla så många poäng som möjligt.

Infinite City är ett tile laying spel, det vill säga man lägger ut brickor som bygger upp spelplanen allteftersom man spelar. Här handlar det om att bygga upp staden Infinite City och alla brickor föreställer olika typer av kvarter eller byggnader som finns i staden. Brickorna är väl tilltagna, ca sju gånger sju centimeter och ordentligt tjocka. Illustrationerna är snygga, men föreställer nästan uteslutande byggnader och är därför ganska trista. Ramarna på brickorna är också ganska tråkiga och vissa brickor, som påverkar spelet mer, hade tjänat på att synas bättre när det börjar bli många brickor på bordet.

När spelet startar har varje spelare 15 träpjäser i en färg och fem brickor på handen. På bordet ligger fem brickor, med baksidan uppåt, i ett kors. I sin tur lägger en spelare ut en bricka, ställer en av sina pjäser på den och följer sedan instruktionerna på brickan. Det kan leda till att, till exempel, fler brickor får spelas, att brickor byter plats, att pjäser flyttas eller att brickor får tas från bordet eller andra spelares händer. Kedjan av händelser kan bli lång, om man lyckas få till rätt kombination av brickor, men oftast händer bara en sak i en runda. När det inte finns fler instruktioner att följa drar spelaren upp till fem kort på handen igen och det blir nästa spelares tur. Så fortsätter spelet till en spelare blivit av med alla sina pjäser, varpå man räknar poäng.

Poäng fås på tre sätt. Vissa brickor har helt enkelt en siffra på sig som ger så många poäng till den som kontrollerar den (det vill säga har en av sina pjäser på den). Man får också poäng om man kontrollerar många brickor som ligger bredvid varandra. Den spelare som kontrollerar flest brickor med en viss markering får också en bonus.

Reglerna i Infinite City är otroligt enkla. Spela en bricka, ställ dit en pjäs, följ instruktionerna, dra nya brickor. Det är allt. Poängräkningen tar större plats i regelboken än själva reglerna. Det är dock ingen nackdel, enkla regler är oftast lätta att lära sig, och i Infinite City kommer komplexiteten genom kombinationen av brickorna. Lyckas man få till en bra kombination så kan man åstadkomma mycket på sin runda.

Men nu kommer problemet med det här spelet. För även om jag lyckas göra en massa bra på min runda så finns det så många sätt att påverka brickorna som ligger ute att när det blir min tur igen så ser ingenting ut som det gjorde när jag avslutade min runda. Det är därför nästan omöjligt att planera långsiktigt eller ens en runda i förväg. Att göra något en runda som öppnar möjligheten att göra något bra nästa runda, med en annan bricka från handen, är bara att glömma. Det går att försvara sig mot påverkan, men då måste man ha en del tur och det dröjer sällan länge förrän någon tar sig igenom till och med det försvaret.

Den här typen av spel leder ofta till stoppa-ledaren-spel, det vill säga att någon leder och alla andra gaddar ihop sig mot den spelaren. Detta händer direkt i Infinite City om någon råkar ha turen att få en bra runda och ta ledningen. Om någon lyckas så bra, vilket hänt ett antal gånger när jag spelat, blir det enda målet i spelet för de andra spelarna att stoppa den spelaren och att själv skaffa poäng glöms bort. Oftast lyckas de till slut, eftersom det finns så många sätt att förstöra för varandra.

Jag tycker inte att det här spelet håller. Man kan sammanfatta hela Infinite City med ett ord: Kaos. För det är precis vad som uppstår för varje spelare. Visst, det är de andra spelarna som åstadkommer kaoset och har du tur så gör de inte så mycket som påverkar dig. Men det är just det, allt beror på tur. I ett sådant här spel räcker inte det.

Sätt ditt eget betyg på Infinite City!

Intryck 5
Innehåll 4